۲۳ تیر، ۱۴۰۰

قیمت بعضی از میوه‌ها تقریبا ۷۰ درصد بالاتر رفته است

 

مریم خسروی، شهروندخبرنگار، کرج

انبه کیلویی ۵۹ هزار تومان، موز کیلویی ۲۹ هزار تومان، آلو سیاه و هلو کیلویی ۳۹ هزار تومان، گیلاس کیلویی ۴۳ هزار تومان، شلیل کیلویی ۴۰ هزار تومان. این‌ها قیمت این روزهای میوه‌های تابستانی در تهران است که به محض وارد شدن به میوه‌فروشی‌ها با آن مواجه می‌شوید.

قیمت‌ میوه‌ سر به فلک کشیده است. گروه‌های زیادی از مردم ایران حالا توانایی خرید میوه را ندارند و این اتفاق به طور مستقیم روی سلامت و تغذیه این گروه تاثیر منفی می‌گذارد. دلال‌ها، گرانی هزینه‌های کاشت میوه، خشکسالی و کم‌تر شدن وسعت باغ‌های میوه و نابسامانی مدیریتی در تعیین قیمت و عرضه، از دلایل اصلی افزایش قیمت میوه‌های تابستانی و صیفی‌جات در بازار ایران است.

مغازه‌دارها معتقدند که میوه‌ها بر اساس کیفیت، یا صادراتی و وارداتی بودن آن‌ها قیمت‌بندی می‌شوند. اگر شما میوه نوبرانه تابستانه را با قیمتی مناسب‌تر بخواهید، مجبورید تا میوه‌هایی پلاسیده با کیفیت پایین‌تر را انتخاب کنید. قیمت میوه که قبل از فرا رسیدن عید نوروز ۱۴۰۰ با افزایش نجومی مواجه شده بود، حالا در تابستان هم رشدی نجومی را تجربه کرده و طبعا قدرت خرید مردمی که حقوق آن‌ها نسبت به تورم افزایش پیدا نمی‌کند هم پایین‌تر آمده است.

این گزارش گفت‌وگو با میوه‌فروش‌ها و خریداران میوه درباره افزایش قیمت‌ها و تاثیر آن بر زندگی روزمره مردم است.