۰۹ مرداد، ۱۴۰۰

نهادهای حقوق بشری: در یک هفته اخیر حدود ۵۰ نفر در سه استان کردنشین ایران بازداشت شدند

 


بنابر گزارش‌های دو نهاد حقوق بشری، در یک هفته اخیر حدود ۵۰ نفر در شهرهای سه استان کردنشین کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی بازداشت شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز پنجشنبه هفتم مرداد خبر داد که موج جدید بازداشت شهروندان در استان‌های کردستان و کرمانشاه ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد، یک شهروند دیگر روز چهارشنبه در دیواندره بازداشت شد.

هه‌نگاو نام فرد بازداشت‌شده در دیواندره را فواد حبیبی ذکر کرده و گزارش داده است که یک روز پیش از آن نیز فرد دیگری به نام اسعد علایی توسط نیروهای اداره اطلاعات دیواندره بازداشت شده بود.

به نوشته این سازمان، در روزهای اخیر در بوکان در استان آذربایجان غربی نیز چند شهروند به نام‌های ابوبکر ملکی، کمال عباسی‌وند، کژال امینی، شمزین محمدی و عظیمه ناصری بازداشت شده‌اند.

همزمان، سازمان حقوق بشر کردستان نیز اعلام کرد که نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از روز شنبه گذشته دست‌کم ۱۰ فعال کرد را در بوکان بازداشت و به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه در پادگان المهدی ارومیه منتقل کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، از روز دوم مرداد و به دنبال درگیری نیروهای سپاه پاسداران و نیروهای یکی از احزاب مسلح کرد در نزدیکی روستای علم‌آباد بوکان، نیروهای سپاه در بسیاری مناطق نزدیک به روستاهای بوکان مستقر شده‌اند.

روز پنجم مرداد نیز نیروهای امنیتی در شهر اشنویه یک شهروند ۳۰ ساله را با هویت سلام کُرده بازداشت کرده بودند.