۲۴ تیر، ۱۴۰۰

سفیر جمهوری اسلامی در مسکو: پیشنویس قرارداد ۲۰ ساله نظامی، امنیتی، اقتصادی ایران با روسیه آماده شد

 

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، از آماده شدن متن قراردادی برای تبدیل «معاهده روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی و روسیه» به توافق‌نامه ۲۰ ساله سیاسی، امنیتی، نظامی، دفاعی و اقتصادی خبر داد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو طی یک برنامه تلویزیونی گفت که که این قرارداد با تاکید علی خامنه‌ای تدوین و پیشنویس آن از سوی سفارت ایران در روسیه برای بررسی نهایی به وزارت امور خارجه ارسال شده است.

جلالی افزود که بر اساس نامه‌ای که علی خامنه‌ای به ولادیمیر پوتین نوشته و پاسخی که پوتین داده موضوع بر این است که مدت این قرارداد را بیش از دو دهه یا بیشتر کنیم.

سفیر ایران در روسیه تاکید کرد که بنا داریم در توافق نامه جدید، ظرفیت‌های جدیدی که در دو کشور بوجود آمده در کنار همدیگر متصل شود و روابط را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم و این توافقنامه در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، نظامی، دفاعی و اقتصادی است.

جلالی با اشاره به «معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» که اسفند سال ۷۹ در مسکو میان مقام‌های جمهوری اسلامی و روسیه امضا شد و دی ماه ۸۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، گفت که آن قرارداد به شکل خودکار پنج سال تمدید شده است.

با این حال جلالی به درخواست خامنه‌ای از پوتین برای قرارداد جدید اشاره کرد و اضافه کرد بنابر نامه‌ خامنه‌ای به پوتین و پاسخ پوتین به آن، بنابر بر این است که مدت این قرارداد بیش از دو دهه باشد.