۲۳ تیر، ۱۴۰۰

تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های «نارک» و «کوه خامی»

 


تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های «نارک» و «کوه خامی»
حریق جنگل‌های نارک

هنوز یک هفته از آغاز سال ۱۴۰۰ نگذشته بود که آتش‌ گریبان جنگل‌ها و مراتع کشور را گرفت. این آتش‌سوزی‌ها در فروردین ماه از مناطق و استان‌های شمالی کشور  با ۳۰ فقره آتش‌سوزی طی ۸ روز ابتدایی سال آغاز شد و رفته رفته جنگل‌ها و مراتع مناطق زاگرس نشین را با بحرانی جدی روبه‌رو کرد. در تازه‌ترین مورد جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» و منطقه حفاظت شده «کوه خامی» شهرستان گچساران ‌دچار حریق شده‌اند.

به گزارش ایسنا،۲۱ فروردین امسال بود که نخستین مورد آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد و طی این مدت آتش‌سوزی‌ در نقاط مختلف شهرستان‌های گچساران، دنا، کهگیلویه، باشت، بویراحمد، چرام و بهمئی رخ داده است که برخی در یک مرحله مهار و برخی دیگر به‌دلیل “وزش باد” یا “سقوط کُنده‌های باقی مانده از آتش” دوباره شعله‌ور و طی چند مرحله اطفا شدند اما حالا جنگل‌ها و مراتع ارتفاعات منطقه «نارک» ‌پنج روز و منطقه حفاظت شده «کوه خامی» شهرستان گچساران سه روز است که می‌سوزند و هنوز به‌طور کامل مهار نشده‌اند.

 آتش‌سوزی در ارتفاعات منطقه «نارک» از ۲۳ شب ۱۷ تیر ماه آغاز شده است اما هنوز هیچ یک از نهادهای متولی گزارشی از علت وقوع حریق در منطقه نارک ارائه نکرده‌اند و علت این آتش‌سوزی همچنان مبهم است البته براساس اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور ناشی از عوامل انسانی است.