۱۰ تیر، ۱۴۰۰

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحقیق درباره نقش رئیسی در اعدام‌های ۶۷ شد

 


جاوید رحمان،‌ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار تحقیقات مستقل درباره اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۶۷ در ایران و نقش ابراهیم رئیسی در این اعدام‌ها شد.

رحمان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: «فکر می‌کنم زمانش فرا رسیده اکنون که آقای رئیسی رییس‌جمهوری [منتخب] است، ما تحقیق درباره آنچه در سال ۱۳۶۷ رخ داد و نقش افراد در آن را آغاز کنیم.»

او در ادامه افزود در سال‌های گذشته، دفتر او شواهد و شهادت‌ها در این زمینه را جمع‌آوری کرده است و اگر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد یا سایر نهادهای بین‌المللی تحقیق بی‌طرفانه‌ در این زمینه را آغاز کنند، او آماده است این اسناد را به اشتراک بگذارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت در غیر این صورت، او «نگرانی‌های خیلی جدی» درباره رئیسی و نقش او در این اعدام‌ها خواهد داشت.

پیش‌تر اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال، از شورای حقوق بشر و جامعه بین‌المللی خواسته بود «سازوکار مستقلی» برای «تحقیقات موثر» درباره ابراهیم رئیسی و جنایت‌هایش در نظر بگیرد و در این زمینه اقدام عملی کند.

در جریان اعدام‌ زندانیان عقیدتی‌ـ‌سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به فرمان روح‌الله خمینی و با تصمیم‌ «هیات مرگ»، که رئیسی عضو آن بود، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.