۱۲ تیر، ۱۴۰۰

بازار داغ فروش سوالات کنکور؛ قیمت، یک میلیارد تومان

 

هر ساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور نگرانی داوطلبان و خانواده‌های آنها افزایش می‌یابد. از آنجا که موفقیت در کنکور یکی از مهم‌ترین ارزش‌های اجتماعی در ایران محسوب می‌شود، بسیاری حاضرند برای رسیدن به آن هر هزینه‌ای را بپردازند. این موضوع از پرداخت هزینه‌های گزاف برای شرکت در کلاس‌های کنکور و خرید کتاب و استخدام معلم خصوصی است تا «خرید سؤالات کنکور.»

این روزها تب فروش سؤالات کنکور نیز افزایش یافته است. فروشندگان قیمت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. این قیمت‌ها از ۱۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۱ میلیارد هم می‌رسد. هر چه به زمان برگزاری نزدیک‌تر شویم، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. گویا در بازار یک کالایی کمیاب می‌شود و به دلیل عرضه کمتر و تقاضای بیشتر، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

تجارت نیوز به نقل از یکی از فروشندگان می‌نویسد: «به‌عنوان ضمانت مدارک شناسایی فرد واسطه که سؤالات را از او خریده‌ایم به خریداران می‌دهیم و از واسطه چک سفید امضا و سند خانه تضمین می‌گیریم که بداند مسئله چقدر جدی است و سؤالات کنکور را تحویل دهد.»

در فضای مجازی نیز این قبیل تبلیغات دیده می‌شود. از ۲۵ میلیون تومان آگهی هست به بالا. هرکدام از فروشندگان روش خاص خود را دارند. یکی می‌گوید که خریداران باید احراز هویت شوند. ابتدا باید مدارک هویتی متقاضی شرکت در کنکور دریافت شود و پس از بررسی‌های تیم فروش، فرد باید مصاحبه تصویری شود