۱۶ تیر، ۱۴۰۰

برگزار ۸ تجمع اعتراضی در شهرهای مختلف

  طی روزهای گذشته و امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه، شماری از کشاورزان شهرستان اهواز در شرکت آب و فاضلاب این شهرستان، گروهی از پرستاران تامین اجتماعی در مقابل ساختمان مرکزی این سازمان در تهران، تعدادی از کارگران آشپزخانه منطقه عملیاتی نفت فلات قاره خارک در محل این پروژه، شماری از کارکنان شرکتی مخابرات منطقه فارس در مقابل ساختمان اداری مخابرات در شیراز، جمعی از کارگران بخش دفع آفات شرکت نیشکر هفت تپه برای چندمین روز متوالی در محوطه این شرکت، گروهی از بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما در مقابل ساختمان این شرکت در تهران، عده ای کارگران پیمانی اتوبوسرانی آبادان در مقابل سازمان اتوبوسرانی این شهرستان و شماری از پرسنل پیمانکار مترو شهر جدید هشتگرد در مقابل درب ایستگاه مترو این شهر در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. همچنین نیروهای خرید خدمت در دستکم ۵ مرکز اورژانس اجتماعی تهران دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، شماری از کشاورزان شهرستان اهواز در شرکت آب و فاضلاب این شهرستان تجمع کردند.

تجمع این شهروندان در اعتراض به عدم تامین حقابه کشاورزی توسط وزارت نیرو و قطع آب آشامیدنی در برخی از روستاها صورت گرفته است.

نمایشگر ویدیو
00:00
00:25

تجمع پرستاران تامین اجتماعی

به گزارش ایلنا، امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، شماری از پرستاران تامین اجتماعی، در مقابل ساختمان مرکزی این سازمان در تهران تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، آن‌ها به حذف برخی آیتم‌ها از احکام حقوق خود اعتراض دارند که موجب شده علی‌رغم افزایش حقوق به صورت سالیانه، ضریب افزایش به چشم نیایند. به گفته‌ی پرستاران از دهه ۸۰ احکام آن‌ها بازنگری شد که این روند از همان زمان مورد اعتراض آنها قرار گرفت.

پرستاران تامین اجتماعی همچنین به پرداخت پول بابت ۴ درصد ما به‌التفاوت حق بیمه برای بازنشستگی زودتر از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور اعتراض دارند.

پیشتر سازمان تامین اجتماعی از آن‌ها چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان (بسته به سنوات سخت و زیان آوری) درخواست کرده بود که این اقدام با اعتراضِ پرستاران مواجه شد؛ اما به تازگی مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با صدور ابلاغیه‌ای، به اصلاح ساز و کار محاسبه ۴ درصد سهم بیمه شده، پرداخت.

با این حال پرستارانی که امروز مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کرده‌اند، می‌گویند همچنان باید چیزی در حدود ۵۰ میلیون تومان و بیشتر (بسته به سنوات سخت و زیان آوری) به سازمان در مقام کارفرما پرداخت کنند.

پرستاران همچنین خواهان رسیدگی دیوان عدالت اداری به درخواست خود برای ابطال آرایی هستند که دست سازمان تامین اجتماعی را برای دریافت پول بابت بازنشستگی زودتر از موعد بازمی‌گذارد.

پرستاران مرد هم به‌عدم احتساب سنوات بیمه‌پردازی خود در ایام خدمت سربازی در سوابق بیمه‌ای مربوط به بازنشستگی پیش از موعد، اعتراض دارند و می‌گویند که سازمان سوابق آن‌ها را عادی محسوب می‌کند.

نمایشگر ویدیو
00:00
00:18

تجمع کارگران آشپزخانه منطقه عملیاتی نفت فلات قاره خارک

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، کارگران آشپزخانه منطقه عملیاتی نفت فلات قاره خارک در محل این پروژه دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش این کارگران در اعتراض به سطح نازل دستمزدها و با درخواست مشمولیت طبقه بندی مشاغل همگام با سایر کارگران منطقه دست به این تجمع زدند.

تجمع کارکنان شرکتی مخابرات منطقه فارس

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز دوشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۴۰۰، شماری از کارکنان شرکتی مخابرات منطقه فارس در مقابل ساختمان اداری مخابرات در شیراز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی، خواهان یکسان‌سازی حقوق، تجمیع نیروهای مخابرات، قرارداد مستقیم با مخابرات و حذف پیمانکاران، اجرای صحیح طرح طبقه‌بندی مشاغل و تخصیص سختی کار شدند.

تجمع کارگران دفع آفات نیشکر هفت تپه

به گزارش سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، جمعی از کارگران بخش دفع آفات شرکت نیشکر هفت تپه برای چندمین روز متوالی دست به اعتصاب زده و در‌ محوطه این شرکت تجمع کردند.

تجمع این کارگران در اعتراض به عدم تمدید قراردادهایشان صورت گرفته است.

تجمع بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، بازنشستگان شرکت هواپیمایی هما در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی خود، در مقابل ساختمان این شرکت در تهران دست به تجمع زدند.

نمایشگر ویدیو
00:00
00:40

تجمع کارگران پیمانی اتوبوسرانی آبادان

به گزارش ایلنا، روز دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰، شماری از کارگران پیمانی اتوبوسرانی آبادان در مقابل سازمان اتوبوسرانی این شهرستان دست به تجمع زدند.

به گفته این کارگران: پرداخت دستمزد حدود ۱۲۰ کارگر پیمانی اتوبوسرانی شهر آبادان، چندین ماه به تاخیر افتاده است.

این کارگران پیمانکاری که در حرفه‌هایی همچون رانندگی، تعمیرات موتوری و ستادی مشغول کارند، بابت مطالبات سال جاری طلبکارند و هنوز بخشی از مطالبات سال گذشته خودرا دریافت نکرده‌اند.

کارگران خواستار مستقیم شدن قراردادهای شغلی خود و برداشته شدن پیمانکار هستند. آنها گفتند: در ساختار کنونی بخشی از درآمدهای ما درحالی به پیمانکار اختصاص پیدا می‌کند که مالکیت تمام خودروها و وظیفه تامین تمامی هزینه‌های مربوط به آن‌ها برعهده سازمان اتوبوسرانی آبادان است.

کارگران پیمانکاری اتوبوسرانی آبادان خواهان آن هستند تا مانند همکاران رسمی خود به صورت قرارداد مستقیم همکاری خود را با این شرکت ادامه دهند و بتوانند از مزایای ویژه‌ای همانند پاداش، حق طرح طبقه‌بندی مشاغل و… برخوردار شوند.

این کارگران با بیان اینکه در این زمینه هیچ مسئولی در اتوبوسرانی پاسخگوی مطالبات معوقه کارگران نیست، در ادامه گفتند: با اعتراض کارگران شائبه تغییر رئیس سازمان اتوبوسرانی با دستور مستقیم شهردار آبادان قوت گرفته و از قرار معلوم شهردار منطقه یک شهرداری آبادان جایگزین وی شده است.

کارگران اتوبوسرانی آبادان با بیان اینکه ما از مدیران در مقام کارفرما انتظار داریم چاره‌ای برای تامین منابع مالی اتوبوسرانی و پرداخت دستمزد نیروی کار آن بیندیشد، افزودند: اگر قرار است مشکلات اتوبوسرانی و معوقات مزدی کارگران به صورت قبل باقی بماند چرا شهردار اقدام به تغییر مدیریت اتوبوسرانی کرد؟

تجمع پرسنل مترو هشتگرد

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰، شماری از پرسنل پیمانکار مترو شهر جدید هشتگرد، در مقابل درب ایستگاه مترو هشتگرد، دست به تجمع اعتراضی زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این شهروندان در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی‌شان، صورت گرفته است.

نمایشگر ویدیو
00:00
00:16

اعتصاب نیروهای اورژانس اجتماعی تهران

به گزارش ایلنا، طی روزهای گذشته، نیروهای خرید خدمت ۵ مرکز اورژانس اجتماعی تهران در اعتراض به‌ عدم پرداخت دستمزدهای خود، دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

بر اساس این گزارش، جمعی از نیروهای خرید خدمت اورژانس اجتماعی از اعتراضشان به‌ عدم پرداخت دستمزد خبر دادند و گفتند: دو سه روز است برخی از نیروهای خرید خدمت اورژانس اجتماعی در اعتراض به معوقات مزدی و شرایط شغلی خود به ماموریت نرفته‌اند و بعد از اعلام ماموریت‌هایی مثل خودکشی و کودک‌آزاری، سازمان مجبور شده نیروهای قراردادی خود را برای پوشش ماموریت اعزام کند.

آن‌ها با بیان اینکه برخی نیروهای پیمانکاری مراکز مختلف دست از کار کشیده‌اند، بیان کردند: ما خبر داریم اول نیروهای دو مرکز دست به اعتراض زدند و بعد به تدریج تعداد مراکز زیاد شدند و تا جایی که ما خبر داریم تا امروز نیروهای خرید خدمت پنج مرکز به ماموریت نمی‌روند.

نیروهای اوژانس اجتماعی همچنین گفتند: ما با خط ۱۴۸۲ که خط شکایات درون سازمان بهزیستی است تماس گرفتیم و وضعیت خود را بیان کردیم و در آنجا هم اعلام کرده‌ایم که فعلا دست از کار کشیده‌‎ایم. در این شرایط اولین واکنش سازمان شهر تهران مثل همیشه این بوده است که مسئولان اسامی افرادی را که دست از کار کشیده‌اند را اعلام کنند.

آنها با انتقاد از شرایط سخت کاری خود گفتند: حقوق‌های ما بسیار پایین است و با این وجود دو سال است که حقوق‌مان را با تاخیر دو یا سه ماهه پرداخت می‌کنند.

آن‌ها همچنین در اعتراض به‌عدم واکسینه شدن در برابر کرونا گفتند: با وجود اینکه به ماموریتهای سخت می‌رویم و روزانه با آدم‌های مختلفی در ارتباطیم، هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌ایم.