۲۱ مهر، ۱۴۰۰

افشاگری مدیر سندیکای چای درباره مداخله سازمان تبلیغات اسلامی در صنعت چای ایران

 

زمین های چای در ایران

زمین های چای در ایران ©

در ایران، صادق حسنی مدیر اجرایی سندیکای چای کشور، افشاگری‌هایی درباره مداخلات سازمان تبلیغات اسلامی در صنعت چای ایران کرده است.

او به خبرگزاری ایلنا گفت: سال‌ها پیش سازمان تبلیغات اسلامی، با هدف فعالیت در صنعت چای اقدام به خرید یک مجموعه فرآوری و بسته‌بندی چای در شهرستان لاهیجان کرد.

به گفته این مقام سندیکای چای کشور تجربه این سازمان در بسته‌بندی چای، با موفقیت همراه نبود. او افزود: سازمان تبلیغات اسلامی، دانش کافی در این زمینه نداشت و نتوانست از تجربه کارشناسان بهره بگیرد به‌همین دلیل طرح‌اش با شکست مواجه شد و مجموعه را تعطیل کرد.

حسنی ادامه داد: این مجموعه در ادامه توسط چند ایرانی خریداری شد که آنها نیز موفق نبودند تا اینکه در نهایت این واحد صنعتی توسط کنیایی‌ها خریداری شد.

این فعال اقتصادی با اشاره به ورود یک هیات هفده نفره از کنیا به لاهیجان، افزود: در روزهای اخیر سازمان چای کشور خبر ورود هیات کنیایی را به ما اطلاع داد. این هیات به سرپرستی یکی از استاندارهای کنیا به لاهیجان آمده‌اند و طبق شنیده‌ها با خود حدود هشتاد تن چای وارد کرده‌اند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه ما از هدف کنیایی‌ها آگاه نیستیم، خاطر نشان کرد: چای جزو کالاهایی مشمول استاندارد اجباری است از این‌رو این شرکت باید برای هر فعالیتی در ایران ابتدا مجوزهای لازم را دریافت کند. طبق مشاهدات من در سایت ملی استاندارد، کنیایی‌ها فعلا پروانه بسته‌بندی چای سیاه و سبز را دریافت کردند و برای بسته‌بندی چای خارجی مجوزی ندارند.

به گفته حسنی، پروانه بسته‌بندی چای مخلوط داخلی و خارجی شرکت کنیایی از سوی سازمان ملی استاندارد در دست بررسی است.

مدیر اجرایی سندیکای چای خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به لحاظ قانونی منعی بر فعالیت آنها ایجاد کنیم اما از نظر عرفی ورود و کار کردن خارجی‌ها در پایتخت چای کشور چندان خوشایند نیست. اگر قرار بود یک ایرانی چنین کارخانه‌ای را احداث کند هزاران سنگ پیش پای او می‌انداختند اما فعالیت برای خارجیان هموار است.