۰۶ آبان، ۱۴۰۰

بازتاب گسترده «حمله سایبری» سه‌شنبه؛ صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها و «بنزین ۸هزار تومانی»

 

مردم در صف بنزین، با حضور نیروی انتظامی. برگرفته از شبکه‌های اجتماعی

مردم در صف بنزین، با حضور نیروی انتظامی. برگرفته از شبکه‌های اجتماعی

گزارش‌ها از ایران نشان می‌دهد در پی حمله سایبری و هک سامانه کارت سوخت، صف‌های طولانی در بسیاری از جایگاه‌های عرضه سوخت در ایران شکل گرفته است. برخی دیگر از گزارش ها حاکی از در راه ماندن خودروها به دلیل اتمام سوخت است.

این رویداد علاوه بر رسانه‌های داخلی، در سطح بین‌المللی نیز بازتاب داشته و واکنش‌های گسترده‌ای را در میان کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

در کنفرانس خبری بعد از ظهر سه‌شنبه وزارت خارجه آمریکا ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه، در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران با این مضمون که آیا «آمریکا به نوعی در حمله سایبری ادعایی دولت ایران دخالت داشته است و یا از وقوع آن باخبر بوده یا نه» و «آیا این نوعی هشدار به ایران برای بازگشت به میز مذاکره بود» گفت: «ما در این زمینه که مسیر دیپلماتیک همچنان باز است، کاملا شفاف بوده‌ایم.»

آقای پرایس افزود که آمریکا و شرکایش در پنج به علاوه یک «بر این باوریم که دپیلماسی کارآمدترین ابزار به شمار می‌رود تا مطمئن شویم که ایران، به شکل قابل راستی‌آزمایی و دائمی، از دست یافتن به سلاح هسته‌ای باز داشته شده است. اما برای بخش نخست پرسش شما پاسخی ندارم.»

سامانه کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت در ایران روز سه‌شنبه چهارم آبان دچار اختلال شد و از کار افتاد. خبرگزاری ایسنا در ابتدا دلیل اختلال را «حمله‌ سایبری» عنوان کرد، اما بعد از مدتی با حذف این عبارت ادعا کرد مشکل پیش آمده در جایگاه‌های عرضه سوخت، دلایل فنی داشته است.

ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس «مرکز ملی فضای مجازی»، با حضور در یکی از برنامه‌های صداوسیمای دولتی ایران اعلام کرد اختلال در شبکه توزیع بنزین ناشی از «حمله سایبری» و «احتمالا توسط یک کشور خارجی» بوده است، اما «زود است» که نام آن کشور را اعلام کنند. او این حمله را مشابه حمله چندی پیش به سامانه قطارهای بین‌شهری ایران دانست.