نوک کوه یخ تنشهای ایران و آذربایجان طی هفتههای گذشته با بازداشت دو راننده کامیون ایرانی به خاطر تردد غیرقانونی به منطقه خانکندی قرهباغ کوهستانی نمایان شد و سپس با طیفی از ادعاهای تهران علیه باکو از جمله «آوردن اسرائیل به مرزهای ایران»، «اسکان هزاران داعشی در قرهباغ»، «تلاش برای تغییر مرزها با ارمنستان» و نهایتا «انسداد راههای ایران به بازارهای گرجستان، روسیه و اروپا» بیشتر جلوهگر شد؛ اتهاماتی که دولت باکو به شدت رد کرده و «افترا» خوانده است.
نکته شگفتانگیز اینکه این ادعاهایی که ظاهری همسو با منافع ارمنستان و روسیه نیز دارد، نه تنها با استقبال هیچ کدام از این کشورها مواجه نشد، بلکه با ممنوعیت پرواز هواپیماهای آذربایجان از آسمان ایران، ارمنستان بلافاصله حریم هوایی خود را برای پروازهای باکو باز کرد و درست یک روز بعد از سفر وزیر خارجه ایران به روسیه برای جلب حمایت این کشور در فشار به جمهوری آذربایجان، غول نفتی لوکاویل روسیه اعلام کرد سهم خود در میدان گازی شاهدنیز آذربایجان را ۱۵.۵ درصد به ارزش ۲.۲۵ میلیارد دلار افزایش میدهد.
این شرکت هماکنون به همراه شرکت بازرگانی نفت ایران هر کدام سهم ۱۰ درصدی در میدان عظیم شاهدنیز آذربایجان در دریای خزر دارند؛ با این تفاوت که بعد از تحریمهای آمریکا، همه درآمدهای ایران از این پروژه در حسابی در «جزایر کیمن» بریتانیا واریز و همانجا مسدود میشود.
ادعاهای ایران برای ارمنستان نیز بیدردسر نبود. چند روزی بعد از افزایش تنشها میان باکو و تهران، گرجستان مرز خود برای عبور کامیونهای ایرانی و ارمنی به روسیه را بست و درست روزی که ارمنستان اجازه استفاده از حریم هوایی خود به هواپیماهای آذربایجان را داد، دوباره اجازه تردد برای کامیونهای ارمنی از گذرگاه «لارس شمالی» را صادر کرد.
هنوز گزارشی از اجازه دولت گرجستان به تردد کامیونهای ایرانی منتشر نشده است، اما روز پنجشنبه ۱۵ مهرماه، اوزجان آلاش، رئیس انجمن توسعه روابط تجاری ترکیه با ایران به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت که همه گذرگاههای ترکیه برای تردد کامیونهای ایرانی بسته شده است. این خبر البته از سوی منابع ایرانی تکذیب شده است.
همچنین طی روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس آذربایجان با نمایندههای احزاب سیاسی ارمنستان در وین دیدار داشتند و رؤسای جمهور دو کشور نیز اعلام کردهاند که برای مذاکرات صلح آماده هستند.