۰۶ شهریور، ۱۴۰۰

«۳۵ مورد خودکشی» کودکان در مناطق کُردنشین ایران طی هشت ماه

 


با خودکشی یک دختر ۱۶ ساله در آذربایجان غربی، آمار خودکشی کودکان در مناطق کُردنشین ایران به «۳۵ مورد» در هشت ماه گذشته رسید.

سایت سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، هویت این دختر نوجوان را «روشنک حسن‌‌علی‌لو» اهل شهر قطور در شهرستان خوی اعلام کرده و نوشته است که او روز سه‌شنبه، سوم شهریور، با خودسوزی، به زندگی خود پایان داده است.

بنا بر این گزارش، خانم حسن‌‌علی‌لو به دلیل مشکلات عاطفی در ارتباط با پسر مورد علاقه خود اقدام به خودکشی کرده و جسد او بدون مجوز پزشک قانونی دفن شده است.

بنا بر اعلام این سازمان از ابتدای سال میلادی تاکنون، خودکشی ۳۵ فرد زیر ۱۸ سال در مناطق کُردنشین تایید شده که از میان آن‌ها ۲۰ نفر دختر بوده‌اند.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ آمار رسمی درباره خودکشی در ایران منتشر نشده است.

تقی رستم‌وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در بهمن‌‌ماه ۹۹ بدون اشاره به آماری دقیق از افزایش خودکشی در افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۰ سال در ایران خبر داده بود.

در ماه‌های گذشته در پی بحرانی‌تر شدن وضعیت کرونا در کشور اخبار متعددی از خودکشی نوجوانان در ایران منتشر شده است. این آمار نشانگر کاهش سن خودکشی در ایران است و از جمله دلایل آن «فقر اقتصادی» و «نابسامانی‌های اجتماعی و خانوادگی» اعلام شده است.

روزنامه اعتماد نیز بهمن‌ سال گذشته در گزارشی از قول یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرده بود که آمار خودکشی از ابتدای سال ۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴.۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای پزشکی قانونی در سال ۹۹ به طور میانگین روزانه ۱۵ نفر در ایران جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند.