۰۷ شهریور، ۱۴۰۰

عفو بین‌الملل خواهان آزادی فوری یک فعال مدنی و وکلای شاکی از سوء مدیریت کرونا در ایران شد

 


در پی تداوم بازداشت یک فعال مدنی و چند وکیل که قصد شکایت از سوء مدیریت کرونا در ایران را داشتند، عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری آنها شد.

عفو بین‌الملل روز شنبه، ششم شهریور، در یک پیام توییتری بازداشت این افراد را «خودسرانه» خوانده و از مردم خواست که با بازنشر این پیام از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، آزادی فوری این افراد را بخواهند.

مهدی محمودیان، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی و مریم فراافراز از ۲۳ مرداد در بازداشت به‌ سر می‌برند.

افراد نزدیک به این فعالان مدنی و وکلای دادگستری پیشتر گفته‌ بودند که آن‌ها «در حال برگزاری جلسه‌ای به منظور شکایت از برخی مسئولان در موضوع کرونا» بازداشت شده‌اند.

بیش از ۵۰ وکیل دادگستری ۲۷ مرداد با انتشار نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه خواستار آزادی این افراد شده و خواستند که ضابطین و عوامل قضاییِ «بازداشت خودسرانه» وکلا و «کسانی که از قدرت، علیه منافع عمومی سوءاستفاده کرده‌اند» به مردم معرفی شوند.

ده‌ها تن از فعالان سیاسی و مدنی ایران هم روز سه‌شنبه، دوم شهریور در اعتراض به بازداشت پنج وکیل دادگستری و فعال مدنی با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را «غیرقانونی» و مثال «نقض حقوق شهروندی» عنوان کردند.

در ماه‌های گذشته همزمان با اوج‌گیری دوباره کرونا در ایران، رکوردهای بی‌سابقه‌ای از آمار کرونا در ایران ثبت شده است، طوری که شمار روزانه جان‌باختگان از مرز ۶۰۰ نفر گذشته و حتی به بیش از ۷۰۰ نفر هم رسیده است، این در حالی است که سازمان نظام پزشکی پیش از این آمار واقعی کرونا در کشور را سه تا چهار برابر این رقم اعلام کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی پس از هشت ماه در حالی حاضر شد اجازه تامین واکسن «به هر شکل ممکن» را صادر کند که پیشتر خرید واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرده بود.