۰۸ شهریور، ۱۴۰۰

575 کنشگر خواستار برخورد قانونی با عاملان مرگ صدها هزار ایرانی بر اثر کرونا شدند

 



بیش از 500 کنشگر سیاسی، مدنی و صنفی، در بیانیه‌ای، به سیاست‌های جمهوری اسلامی در مواجهه با بحران کرونا، عملکرد دستگاه قضایی، حمایت 200 نماینده مجلس و وزارت بهداشت از فرمان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در منع واردات «واکسن آمریکایی و انگلیسی» و همچنین بازداشت فعالین و وکلای دادگستری اعتراض کردند.

این بیانیه دو هفته پس از آن منتشر شده که نیروهای امنیتی در 23 مرداد، آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمد رضا فقیهی، مریم افرافراز و مهدی محمودیان را بازداشت کردند. هرچند مریم افرافراز، دو روز قبل با تودیعه وثیقه آزاد شد ولی هنوز اتهام رسمی این افراد، اعلام نشده است.

گفته شده است وکلای بازداشت شده طبق اصل 34 قانون اساسی درصدد تنظیم شکایتی برای دادخواهی نسبت به قصور مسئولین جمهوری اسلامی در مدیریت و مهار پاندمی کرونا بودند.

امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به اصل 107 قانون اساسی ایران که رهبر را در امور قضایی، مساوی با سایر افراد کشور در نظر گرفته است، از حق مسلّم این افراد برای طرح شکایت از خامنه‌ای دفاع کرده و ورود غیر قانونی به محل نشست آن‌ها و همچنین دستگیری و برخورد با آن‌ها را محکوم کرده‌اند.

نویسندگان این بیانیه همچنین نسبت به ورود پیک ششم بیماری کرونا هشدار داده‌اند و ضروری‌ترین اقدام را، واردات سریع واکسن و واکسیناسیون همگانی دانسته‌اند. بنابر «آمار رسمی»، بیش از 106 هزار نفر در ایران تا به امروز بر اثر این بیماری جان خود را از دسته داده‌اند. اگرچه رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، محمدرضا ظفرقندی، آمار واقعی را بیش از این می‌داند و کوروش هلاکویی نائینی، استاد همه‌گیرشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز بر این باور است که آمار واقعی فوتی‌ها، هفت برابر چیزی است که حکومت اعلام می‌کند.

امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به کاهش بسیار چشمگیر آمار فوت‌شدگان بر اثر کرونا در سرتاسر جهان، از تاسف خود نسبت به افزایش قابل ملاحظه این آمار در ایران خبر داده‌اند و مهم‌ترین دلیل آن را «ادعای ناصحیح درباره توان تولید واکسن داخلی» و «ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» از سوی خامنه‌ای می‌دانند.

فعالان مدنی و صنفی در بیانیه خود با انتقاد از اطاعت وزیر بهداشت از دستور خامنه‌ای، حمایت 200 نماینده مجلس از این فرمان و نامه‌های منتسب به دو هزار و 500 پزشک و 10 هزار پرستار در تایید نظر رهبر جمهوری اسلامی، فرمان خامنه‌ای را «نادرست»، «غیر کارشناسی»، «غیرعلمی» و «سیاسی» خواندند که امروز گریبان مردم ایران را گرفته است.

تهیه کنندگان این بیانیه، همچنین «خواستار برخورد قانونی و قضایی در مراجع ذی‌صلاح با مقصران و عاملان» وضعیت فعلی و نیز خواهان «آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت‌شدگان» هستند.