۰۲ شهریور، ۱۴۰۰

نرخ یورو و دلار به بالاترین رقم در ۹ ماه گذشته رسید، اثر طالبان بر بازار ارز

 


arz_082221.jpg

رادیو زمانه – یکشنبه ۳۱ مرداد بانک مرکزی ایران نرخ یورو در بازار آزاد را ۳۱ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام کرد. در بازار اما هر یک یورو ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش شد که بالاترین رقم در ۹ ماه گذشته محسوب می‌شود.

همزمان، نرخ برابری دلار نیز در بازار ارزی آزاد افزایش یافت و از ۲۷ هزار تومان بالاتر رفت. خبرگزاری های دولتی ایران نرخ یک دلار را ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش کردند که در مقایسه با یک روز قبل (شنبه ۳۰ مرداد) ۷۰۰ تومان رشد قیمت داشت.

نرخ دلار آخرین بار در پاییز سال گذشته از این رقم عبور کرده بود و پس از آن تحت تأثیر خوش بینی به گفت‌وگوهای موسوم به احیاء برجام در مسیر نزولی قرار گرفته بود.

ایران و پنج کشور اروپایی در بهار امسال شش مرتبه در وین اتریش با هدف بازگشت طرفین به تعهدات برجامی گفت و گو کردند اما بدون اینکه به نتیجه مشخصی برسند، مذاکرات را تا تشکیل دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) به حالت تعلیق درآوردند.

ایران امیدوار بود بتواند با توافق دوباره بر سر تعهدات برجامی امکان آزادسازی بخشی از دارایی‌های ارزی مسدودشده‌اش را به دست بیاورد.

ناتمام ماندن مذاکرات و تغییر احتمالی هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از رأی اعتماد مجلس به وزیران پیشنهادی عضو هیئت مرگ احتمال دستیابی به توافق را به شدت کاهش داده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پنج‌شنبه ۲۸ مرداد گفته بود که ایران همکاری لازم برای توافق برجام را انجام نمی‌دهد.