۱۶ مرداد، ۱۴۰۰

طرح مجلس برای تشکیل سازمان طب اسلامی‌-ایرانی با هدف ترویج سبک زندگی منطبق با آموزه‌‌های اسلامی

 مجلس شورای اسلامی طرحی را در دستور کار دارد که با تصویب آن سازمان طب اسلامی‌-ایرانی با هدف «ترویج سبک زندگی سالم منطبق با آموزه‌‌های اسلامی» تشکیل می‌شود.

در این طرح هدف از تشکیل سازمان طب اسلامی‌-ایرانی، «ترویج سبک زندگی سالم منطبق با آموزه‌‌های اسلامی»،«استفاده از آموزه‌‌های اسلامی و طب سنتی در پیشگیری، بهداشت و درمان» و «حمایت از حقوق شاغلان حرف طب اسلامی‌ایرانی» عنوان شده است.

این سازمان در صورت تصویب مجلس پس از تشکیل، اختیاراتی در حد سازمان نظام پزشکی در مورد فعالان طب اسلامی دارد و همچنین جرایم و تخلفات شاغلان این بخش را نیز مورد رسیدگی قرار خواهد داد و علاوه بر این به «عضویت در شورا‌های گسترش و برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها» در می‌آید.

علاوه بر این، در بخشی از این طرح آمده است که وزارت بهداشت می‌تواند تمام و یا بخشی از مسئولیت‌های خود در رابطه با آموزش مداوم جامعه پزشکی، برگزاری امتحانات در سطوح مختلف، ارزشیابی و نظارت به امور آموزش و درمان را به سازمان نظام طب اسلامی-ایرانی واگذار کند.

مقام‌های وزارت بهداشت و جامعه پزشکی ایران به ویژه از زمان شیوع کرونا در ایران بارها مخالفت خود را با گسترش آنچه با عنوان «طب اسلامی‌-ایرانی» خوانده می‌شود، اعلام کرده بودند.

محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، پیشتر تاکید کرده بود که موضوعی به نام طب اسلامی نداریم.

مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت همچنین گفته بود که برخی به نام طب اسلامی و سنتی، با بدیهی‌ترین مسائل پزشکی مانند واکسن و پیوند اعضا مخالفت می‌کنند که با این کار آن‌ها، برخی از مردم علاوه‌ بر از دست دادن جان خود، مال خود را نیز از دست‌ داده‌اند.