۱۷ مرداد، ۱۴۰۰

فاجعه کرونا در ایران؛ ۵۴٢ قربانی جدید، بیم از برگزاری محرم و نبودن واکسن

 


آمار واقعی درگذشتگان ناشی از کرونا چند برابر آمار رسمی است – عکس از اعتماد آنلاین

در زمانی که سایر کشورهای جهان به دنبال خرید واکسن بودند، علی خامنه‌ای واردات واکسن غربی را ممنوع کرد

بر اساس آمار منتشر شده در روز یکشنبه ۱۷ مرداد، ۵۴۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری از آغاز همه‌گیری تاکنون به ۹۴ هزار و ۱۵ نفر رسیده است.

این آمار در حالی اعلام شده که برخی آمار غیر رسمی و صحبت‌های کارد درمان، از تعداد چند برابری درگذشتگان کرونا خبر می‌دهد.

چندی پیش، حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا، در گفتگو با ایرنا دلیل این اختلاف تعداد رسمی و آمار واقعی را «محدودیت انجام تست‌های کرونا و خطای منفی کاذب آن‌ها» عنوان کرد و گفت: «برآورد ما این است که به ازای هر یک فرد مثبت کرونا که شناسایی می‌شود سه برابر آن یعنی سه نفر دیگر بیمار و ناقل ویروس است که شناسایی نمی‌شود و در جامعه رها هستند.»

طی روزهای اخیر بسیاری از مسئولان بهداشتی در ایران از افزایش شدید شمار مبتلایان خبر داده‌اند. آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا نیز به روزانه بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است. به گفته مقامات، بیش از ۳۳۰ شهر کشور نیز در شرایط قرمز قرار دارند. این در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی نیز به‌رغم شروع به کار، هنوز راهبرد مشخص خود را برای مقابله با کرونا اعلام نکرده است و حتی هنوز معلوم نیست وزیر بهداشت چه کسی خواهد بود.

درحالی که نشانه‌ای از توانایی حکومت برای مهار ابعاد بحران کرونا به چشم نمی‌خورد، با نزدیک شدن به ماه محرم، مقامات مختلف حکومتی بر ضرورت برگزاری مراسم دسته‌جمعی عزاداری، با وجود تاکید پروتکل‌های بهداشتی بر ضرورت ممنوعیت تجمع افراد، تاکید می‌کنند.

در تازه‌ترین اظهارنظرها از این دست، هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز با تأکید بر برگزاری مراسم مذهبی در محرم گفته است: «عده ای می‌خواهند نور الهی را خاموش کنند، اما عزای امام حسین این اجازه را نمی‌دهد.»

کمبود واکسن، داروهای جنبی و حتی سرم از یک سو و افزایش فشار بر کادر درمان از سوی دیگر باعث شده تا جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و نیز افزایش تلفات آن ممکن نباشد.