۰۸ شهریور، ۱۴۰۰

بیانیه ۵۷۵ کنشگر: فرمان خامنه‌ای در منع واردات واکسن‌ آمریکایی و انگلیسی دلیل اصلی مرگ هزاران ایرانی است

 

بیش از ۵۷۰ نفر از فعالان مدنی، سیاسی و صنفی با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از چهار وکیل و فعال مدنی بازداشت شده، تاکید کردند که مهم‌ترین دلیل افزایش مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران، «ادعای ناصحیح درباره توان تولید واکسن» و «ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی» از سوی خامنه‌ای بوده است.

این بیانیه دو هفته پس از آن منتشر شده است که آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی، مریم افرافراز فعال مدنی و مهدی محمودیان، فعال سیاسی، شنبه ۲۳ مرداد ماه از سوی نیروهای امنیتی  به اتهام «تلاش برای ثبت شکایت از علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به عنوان مسئولان فاجعه کرونا و جان‌باختن هزارن تن از شهروندان ایرانی» بازداشت شدند.

از این میان مریم افرافراز دو روز قبل با تودیع وثیقه آزاد شد ولی کیخسروی، نیلی، فقیهی و محمودیان همچنان در بازداشت هستند.

در بیانیه ۵۷۵ فعال مدنی، سیاسی و صنفی به اتفاق فعالان دانشجوییان و معلمان که روز شنبه ششم شهریور ماه منتشر شد، آنها تاکید کردند که اطاعت وزیر بهداشت و حمایت ۲۰۰ نماینده از فرمان خامنه‌ای در منع واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی در دی ماه گذشته و درحالی انجام شد که حالا صدور مجوز واردات واکسن‌ فایزر و آسترازنکا نشان می‌دهد فرمان پیشین خامنه‌ای که امروز گریبان مردم را گرفته، فرمانی سیاسی، نادرست، غیرکارشناسانه و غیرعلمی بود.

این بیانیه با اشاره به اینکه بنابر آمار رسمی سازمان جهانی بهداشت در دو، سه ماه اخیر آمار فوت‌شدگان بر اثر کرونا در سراسر جهان به علت واکسیناسیون همگانی کاهش بسیار چشمگیری داشته است و در بیشتر کشورها زندگی نسبتا عادی جریان پیدا کرده است، افزودند این در حالی است که در ایران شاهد افزایش چشمگیر و فاجعه بار مبتلایان به کرونا و متاسفانه فوت شدگان هستیم.

کنشگران مدنی و سیاسی در بیانیه خود تاکید کردند که مهم‌ترین علت افزایش تعداد مبتلایان و فوت شدگان در ایران در دو- سه ماه اخیر عدم واکسیناسیون همگانی و به موقع در کشور است که به دو علت یکی تاکید نابه‌جا و ادعای ناصحیح درباره توان تولید واکسن در کشور حتی بیش از نیاز مصرف داخلی و دیگری صدور فرمان ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی  از سوی علی خامنه‌ای بوده است.

آنها افزودند که در این شرایط به‌ویژه با پیش بینی احتمال شیوع سویه‌های جدید و خطرناکتر ویروس کرونا و ورود به پیک ششم بیماری ضروری‌ترین اقدام واردات سریع واکسن به میزان لازم و واکسیناسیون فوری همه مردم است.