۱۵ آذر، ۱۳۹۹

بیانیه ۴۳ زندانی سیاسی بند ۸ زندان اوین؛ جان زندانیان را دریابید

 

استان‌وایر- جمعی از زندانیان سیاسی مستقر در بند هشت زندان «اوین» با انتشار بیانیه‌ای، از شیوع ویروس کرونا در این زندان و ناکافی بودن توجه مسوولان زندان نسبت به سلامت زندانیان ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه که یک نسخه از آن در اختیار «ایران‌وایر» قرار گرفته، آمده است: «چنان‌که پیش‌بینی می‌شد، ویروس کرونا در پاییز سال جاری اوجی تازه و بلندترگرفته است وهر روزشماری بیشتر ازانسان‌ها را به کام مرگ می‌کشد. از دلایل این اوج دوباره و کشتار روزافزون ، یکی هم پنهان کاری، سهل انگاری و انفعال دست اندر کاران در آغاز و جریان شیوع ویروس بوده است.»

این زندانیان در بخشی از این بیانیه به «بی‌اعتنایی به سلامت و جان مردم» و «آمار رسمی آشکارا تقلیل گرایانه» به جان‌باختن در هر سه دقیقه یک انسان براثر ابتلا به کرونا اشاره کرده و نوشته‌اند: «ای بسا که درهفته‌های آتی این بازهی زمانی مرگ به کمتر از یک دقیقه کاهش یابد. اگرعدالتی در کار می‌بود هم اکنون عاملان این مرگ عمومی به  جای تکیه داشتن بر مسند ریاست و مسوولیت، باید بر صندلی محاکمه می‌نشستند و پاسخ‌گوی وضعیت دهشتناکی می‌شدند که ساخته‌اند.»

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به جدی بودن خطر ابتلا به کرونا در زندان آمده است: «اینک خطر به همه شهرهای ایران گسترش یافته است و جان میلیون‌ها تن را به طور جدی تهدید می‌کند. زندان و زندانیان به عنوان بخشی از جامعه از این همه مستثنا نیستند بسا که در وضعیتی تهدیدآمیزتر و درسایه خطری جدی‌تر به سر می‌برند.با نگاهی به شرایط زندان‌ها و چگونگی زیست زندانیان در ایران، به روشنی می‌توان به میزان مرگ آوری ویروس کرونا در چنین مکانی پی برد؛ فضایی محدود و انبوهی از زندانیان بی‌آن که از امکانات بهداشتی پیش‌گیرانه و رعایت فاصله اجتماعی برخوردار باشند؛ بی‌هیچ اختیاری برای مراقبت از خود، زیرفشارهای گوناگون روانی، ازجمله نگرانی از سلامت عزیزان‌شان در بیرون از زندان. با وجود این شرایط ، شیوع جدی‌تر ویروس کرونا در زندان سونامی مرگ پدید خواهد آورد.»

در ادامه این بیانیه، مسوولیت حفظ سلامت و جان زندانیان بر عهده مقامات و مسوولان نهاده شده و آمده است: «پیدا است نهادهای حاکمیت چشمان خود را بر فاجعه‌ای که در راه است، بسته‌اند و به فریب افکارعمومی به دست گزارش‌گران و رسانه‌های دروغ پرداز دل‌خوش داشته‌اند. حقیقت امر اما بزرگ‌تر و دردناک‌تراز آن است که بتوان پنهانش کرد. آن‌چه از وضعیت زندانیان درشرایط کرونایی برشمردیم، هشداری است به مسوولان! از این پس هر زندانی که به کرونا مبتلا شود، مصداق آزار و شکنجه وچنان‌چه به همین بیماری جان خود را از دست دهد، مرگش قتل عمد محسوب خواهد شد.»

زندنیان سیاسی امضا کننده این بیانیه برای جلوگیری از فاجعه مرگ ناشی از کرونا در زندان، خواهان آزادی بی قید وشرط زندانیان و یا دست‌کم به مرخصی فرستادن آن‌ها شده و گفته‌اند تا رسیدن به این خواسته، صدای اعتراض‌شان بلند خواهد بود.