۲۲ آذر، ۱۳۹۹

ماراتن یک روزه علمی ۱۶۴ دانشمند از سراسر جهان برای نجات احمدرضا جلالی

 

۱۶۴ دانشمند از سراسر جهان، از جمله سر ریچارد رابرتز ، برنده جایزه نوبل پزشکی برای نجات احمدرضا جلالی، پژوهشگر بازداشت شده در ایران که خطر اعدام تهدیدش می‌کند، به یک ماراتن سخنرانی آکادمیک پیوستند که به مدت ۲۴ ساعت در یوتیوب برگزار می‌شود.

این ماراتن علمی از ساعت ۵ و نیم بعد از ظهر روز چهارشنبه به وقت تهران، آغاز شد و به مدت یک روز  با سخنرانی بی‌وقفه شرکت‌کنندگان ادامه دارد.

سخنرانی سر ریچارد رابرتز ، برنده جایزه نوبل پزشکی ۱۹۹۳، در میان همه آنها برجسته‌تر خواهد بود. او پیشتر نیز امضای بیش از ۱۵۰ تن ازبرندگان جایزه نوبل را جمع آوری کرد تا در یک نامه آزادی جلالی را درخواست کند.

برای شرکت در این ماراتن سخنرانی، دانشمندانی از سراسر جهان از جمله ایتالیا، آرژانتین، استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، کلمبیا، اتیوپی، فرانسه، یونان، هند، ایرلند، اسرائیل، هلند، نیوزیلند، نروژ، پرتغال، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سریلانکا، سوئد، سوئیس، انگلستان و ایالات متحده آمریکا حاضر خواهند بود. همچنین برخی از همکاران سابق احمدرضا جلالی در دانشگاه‌های سوئد سخنرانی می‌کنند.

احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی-سوئدی در اردیبهشت سال ۹۵، هنگامی که با دعوت دانشگاه تهران برای سخنرانی به ایران سفر کرد، بازداشت و به اعدام محکوم شد. او اتهامات وارده را از اساس رد و‌ اعلام کرده که ماه‌ها تحت شکنجه در انفرادی بوده و‌ به وکیل دسترسی نداشته است.