۰۹ دی، ۱۳۹۹

۱۷ میلیون ایرانی در معرض “مخاطرات تغذیه‌ای” قرار دارند

 مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود عملکرد بیش از نیمی از استان‌های کشور در زمینه تورم را “بد” توصیف کرده و از “مخاطرات تغذیه‌ای” ۱۷ استان در سطح کشور خبر داده است.

    
defaultمرکز آمار ایران در گزارشی تازه با بررسی نرخ تورم در ۱۷ استان در آذرماه امسال، نرخ تورم نقطه‌ای گروه “خوراکی، آشامیدنی و دخانیات” در این استان‌ها را بیش‌تر از ۹/ ۵۷ درصد اعلام کرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، چنین نرخی به این معناست که ساکنان این استان‌ها برای خرید یک سبد مشخص از خوراکی‌ها نسبت به آذرماه سال گذشته باید ۹/ ۵۷ درصد بیش از قبل هزینه بپردازند.

در اغلب این استان‌ها همچنین تورم نقطه‌ای بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

در این گزارش تأکید شده است که افزایش قیمت‌های خوراکی در کنار بالا رفتن آمار بیکاری پس از شیوع کرونا و رسیدن آن به سطح ۵/ ۱۸درصد در تابستان باعث تشدید نگرانی‌ها از کوچک‌تر شدن سبد معیشتی خانواده‌ها شده است.

اغلب افزایش قیمت‌ها در گروه کالاهای اساسی رخ داده است. تورم ۱۲ ماه منتهی به آذرماه سال جاری و تورم نقطه‌ای آذرماه در گروه نان و غلات ۴۰ و ۶۰ درصد گزارش شده است.

در این گزارش همچنین تأکید شده که تورم بالای گروه نان و غلات در کنار میانگین تورم نقطه‌ای ۶/ ۵۶ درصدی گوشت قرمز و سفید و ۸/ ۶۰ درصدی گروه “شیر، پنیر و تخم مرغ” سبد مصرفی اقشار کم درآمد را بیش از پیش در معرض سوءتغذیه و ناهنجاری‌های غذایی قرار داده است.

مرکز آمار ایران در گزارش “طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار در سال ۹۸” نوشته است، عمده هزینه‌های خانوارهای کشور را سه گروه انواع گوشت، غلات و نان، لبنیات و تخم مرغ تشکیل می‌دهد. برای خانوارهای شهری سهم این سه کالا به ترتیب ۲۲/ ۱۹ و ۱۱ درصد و برای خانوارهای روستایی نیز ۲۲/ ۲۲ و ۱۰ درصد گزارش شده است.