۰۱ دی، ۱۳۹۹

یلدای ۹۹؛ صف طولانی صفرها در فاکتور خرید شهروندان

 

در آستانه یک‌سالگی بحران کرونا در ایران و رسیدن خط فقر به ۱۰ میلیون تومان، شهروندان در حالی برای شب‌نشینی «یلدا» آماده می‌شوند که همزمان از قیمت‌ بالای میوه، آجیل و شیرینی در بازار گلایه می‌کنند.

رییس اتحادیه خشکبار تهران اعلام کرده کف قیمت هر کیلوگرم آجیل برای شب یلدا ۱۲۰ هزار تومان و سقف آن ۱۷۰ هزار تومان است؛ اما کاربران توییتر می‌گویند این قیمت‌ها در بازار بیش از نرخ اعلام شده است.

پوسترهایی از سوی برخی رسانه‌های رسمی دولت منتشر شده که نشان می‌دهد بر اساس قیمت‌های رسمی، ارزان‌ترین آجیل نخودچی سفید با نرخ ۳۰ هزار تومن برای هر کیلوگرم است و بادام هندی با ۲۷۳ هزار تومان بالاترین قیمت مصوب را دارد.

این‌ تنها بخشی از سفره یلدای شهروندان است، در سوی دیگر نیز گزارش خبرگزاری ایسنا نشان می‌دهد برای تهیه میوه‌هایی از جمله انار، پرتقال و خرمالو دست‌کم باید کیلویی هشت هزار تومان پرداخت شود. این قیمت‌ها تا  ۲۱ هزار تومان نیز بالا می‌رود.

اما برخی شهروندان می‌گویند قیمت واقعی بازار بر هر کیلوگرم انار با کیفیت قابل قبول، زیر ۱۵ هزار تومان نیست و بعضا به ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان هم می‌رسد.

این در شرایطی است که در کنار این اقلام شهروندان برای کالایی نظیر شیرینی تر نیز باید قیمت‌هایی در حدود ۴۸ هزار تومان بپردازند.

سامان جم که خود را دکتری فناوری اطلاعات و ارتباطات معرفی کرده، در توییترش نوشته یک خانواده سه نفره دست‌کم باید ۶۰۰ هزار تومان برای تهیه اقلام سفره یلدا خرج کند.