۱۱ شهریور، ۱۳۹۹

تهدید و آزار زهرا صفایی، پرستو معینی و فروغ تقی پور در زندان قرچک ورامین

 

خبرگزاری هرانا – زهرا صفایی، پرستو معینی و فروع تقی پور متهمان سیاسی در زندان قرچک ورامین طی روزهای اخیر توسط تعدادی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفتند. عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و بی‌توجهی مسئولین به مسئولیت حفظ امنیت و سلامت زندانیان از جمله دلایل بروز این قبیل وقایع است. علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی از برجسته ترین مواردی است که در سایه عدم تفکیک جرایم و بی توجهی مسئولین توسط زندانی دیگری در زندان تهران بزرگ در سال ۹۸ به قتل رسید.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا صفایی، پرستو معینی و فروع تقی پور متهمان سیاسی در زندان قرچک ورامین طی روزهای اخیر توسط تعدادی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفتند.

یک منبع مطلع از شرایط این شهروندان در این خصوص به هرانا گفت: “طی روزهای گذشته دو تن از زندانیان جرائم عمومی، زهرا صفایی، پرستو معینی و فروغ تقی پور را مورد تهدید قرار داده و به آنها فحاشی‌های رکیک جنسی می‌کنند. این زندانیان در آخرین مورد شنبه شب ضمن توهین به آنها حمله کرده و تهدید کردند که این افراد را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. پیشتر هم چند بار کارت تلفن آنها در بند مفقود شده. اصلا باورپذیر نیست که چنین حملاتی در زندان اتفاق بیفتد و زندانبانان و مهدی محمدی، رئیس زندان قرچک ورامین خبر نداشته باشند. نهایتا روز گذشته خانم صفایی به مسئولان زندان گفته “ما اینجا احساس امنیت جانی نداریم و شب‌ها در اتاق یا هنگام رفتن به سرویس بهداشتی هم احساس امنیت نمی‌کنیم. این دو زندانی جرائم عمومی که به نظر ما از پیش توسط نیروهای امنیتی تحریک شده‌اند را به بند دیگری منتقل کنید”.»

عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، تهدید، توهین و ضرب و شتم زندانیان سیاسی توسط زندانیان دیگر مسبوق به سابقه است؛ با این حال طی ماه‌های اخیر این امر افزایش داشته است. در یکی از این موارد خانم صفایی خود در خردادماه امسال نیز توسط زندانیان متهم به جرایم خشن تهدید به قتل شد.

در مردادماه امسال سه تن از زندانیان محبوس در بند ۸ زندان اوین در وقایعی جداگانه توسط تعدادی از زندانیان جرائم عمومی در این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و تهدید شدند.  پیش از این در تاریخ ۵ مردادماه نیز امیرحسین میرخلیلی، یکی از هواداران عرفان حلقه محبوس در زندان اوین بصورت مشابهی توسط یکی از زندانیان جرائم عمومی مورد ضرب و شتم قرار گرفت. سال گذشته نیز چهار زندانی دیگر ازجمله یاسمن آریانی در زندان قرچک ورامین توسط زندانیان جرائم عمومی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

زهرا صفایی و دخترش پرستو معینی به همراه فروع تقی پور (۲۵ ساله) و مادرش نسیم جباری (۵۸ ساله) در تاریخ ۵ اسفندماه ۹۸ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. خانم جباری در آستانه نوروز با تودیع قرار از زندان آزاد شد. زهرا صفایی، پرستو معینی و فروغ تقی پور نیز اواخر فروردین ۹۹ از زندان اوین به زندان قرچک ورامین تبعید شدند. خانم صفایی پیشتر در تاریخ ۸ تیرماه با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان قرچک ورامین آزاد و در تاریخ  ۵ مردادماه پس از حضور در دادسرای اوین با افزایش ۱۰ برابری میزان وثیقه (سه میلیارد تومان) مواجه شده و در نتیجه بازداشت و روز دوشنبه ۶ مرداد به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

زهرا صفایی، پرستو معینی و فروع تقی پور هم اکنون در بند ۵ زندان قرچک ورامین بسر می‌برند.

اتهام این شهروندان “همکاری با یکی از سازمان‌های مخالف نظام (سازمان مجاهدین خلق ایران)” عنوان شده است.

هرانا پیشتر در گزارشی از فشار نهادهای امنیتی بر زهرا صفایی، پرستو معینی و فروع تقی پور متهمان سیاسی در زندان قرچک ورامین خبر داده و گفته بود: پرستو معینی و فروع تقی پور متهمان سیاسی در زندان قرچک ورامین تحت فشار نهادهای امنیتی قرار دارند. زهرا صفایی اخیرا توسط زندانیان متهم به جرایم خشن تهدید به قتل شده است. این شهروندان که اوایل اسفند ۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند، در جریان بازجویی‌ها تحت فشار برای انجام اعتراف تلویزیونی قرار گرفتند. همچنین این متهمان سیاسی به دستور قاضی از دسترسی به وکیل انتخابی خود محروم شده و به آنها گفته شده تنها حق انتخاب وکیل از میان وکلای مورد تایید در فهرست وکلای قوه قضاییه را دارند.

زهرا صفایی بازداشت و زندان را در سابقه خود دارد. او در سال ۸۵ بازداشت و مدتی بعد آزاد شده بود. وی همچنین در دهه شصت به عنوان فعال سیاسی مدتی را در زندان سپری کرده بود. پدر خانم صفایی معروف به “حاجی صفایی” یکی از بازاریان سرشناس تهران بوده که در سال ۶۰ به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق اعدام شد.

هرانا پیشتر در تاریخ ۲۴ تیرماه امسال در گزارشی به شرح وضعیت زندان قرچک ورامین و معرفی زندانیان سیاسی ساکن این زندان و ارائه نقشه طبقات مختلف آن جهت آشنایی بیشتر با این محل پرداخت.