۰۱ تیر، ۱۴۰۰

دبیرکل عفو بین‌الملل: شورای حقوق بشر از رئیسی بازجویی کند

 

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، سه‌شنبه اول تیر در گفت‌وگو با برنامه چشم‌انداز در ایران‌ اینترنشنال، در واکنش به سخنان رئیسی گفت: «واقعا نمی‌دانم چه بگویم، این‌که این‌گونه به خودش تبریک می‌گوید و از خودش تعریف می‌کند. ادعاهایی که دارد واقعا عصبانی‌کننده است. او سابقه روشنی در نقض حقوق بشر دارد.»

ابراهیم رئیسی دوشنبه ۳۱ خرداد در پاسخ به پرسشی درباره نقش او در اعدام‌ هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷، گفت از ابتدای مسئولیتش «مدافع حقوق بشر» بوده است و «باید مورد تقدیر و تشویق» قرار بگیرد.

اما دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این سخنان تاکید کرد: «شواهد روشنی درباره جنایت‌هایی که در دهه ۱۹۸۰ رخ داد، مخصوصا در سال ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در ایران وجود دارد. عجیب است که آقای رئیسی ادعا می‌کند مدافع حقوق بشر بوده، در صورتی که خودش بر آن اقدام‌های شنیع در دهه ۱۹۸۰ نظارت داشته است.»

در جریان اعدام‌ زندانیان عقیدتی‌ـ‌سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ به فرمان روح‌الله خمینی و تصمیم‌گیری «هیات مرگ» که رئیسی عضوی از آن بود، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.

کالامار در ادامه افزود پس از این ماجرا نیز رئیسی در چند سال اخیر که رییس قوه قضاییه ایران بود، «بر موارد زیادی از نقض حقوق بشر از جمله حبس خودسرانه کسانی که اعتراض مسالمت‌آمیز داشتند، نظارت داشته است». او تاکید کرد اعدام بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله اقلیت‌های قومی در دوران ریاست رئیسی بر قوه قضاییه رخ داده است.