۲۳ خرداد، ۱۴۰۰

فت چشمگیر صادرات نفت ایران به خاطر کمبود نفتکش

 





شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز می‌گوید هم‌اکنون ۷۰ میلیون بشکه میعانات گازی بی‌مشتری ایران در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس انبار شده و صادرات نفت خام ایران به خاطر کمبود نفتکش به سرعت روند کاهشی دارد.

آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر نیز نشان می‌دهد میزان صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران از ۷۲۶ هزار بشکه در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی به نصف این رقم در ماه مه رسیده است.

صادرات نفت و میعانات گازی ایران در اردیبهشت سال ۹۷ و قبل از تحریم‌های آمریکا حدود ۲.۸ میلیون بشکه در روز بود، اما پارسال به ۳۲۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد. با این حال، با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا و تمایل واشینگتن به بازگشت به برجام، دوباره صادرات نفت ایران در چهار ماه ابتدایی دو برابر شد. اما ماه گذشته دوباره به نصف کاهش یافت.

تانکر ترکرز با انتشار توئیتی گفته است روند کاهشی صادرات نفت ایران به خاطر کمبود نفتکش‌های بزرگ برای انتقال نفت ایران به بازارهای بین‌المللی ادامه دارد. این گزارش می‌گوید ۷۰ میلیون بشکه میعانات گازی بی‌مشتری ایران در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس انبار شده است.