۱۸ خرداد، ۱۴۰۰

بر ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی کشته‌شده چه گذشت؟

 

ایران وایر
میلاد پورعیسی

بنا بر تایید «علی شریف‌زاده»، وکیل «ساسان نیک‌نفس»، این زندانی سیاسی در پی بی‌توجهی مسوولان زندان مرکزی تهران بزرگ (فشافویه) به پرونده پزشکی او و تاییدیه وکیل بابت عدم تحمل کیفر، جان خود را از دست داد.
برخی از فعالان حقوق بشر از این مرگ به عنوان «قتل» یاد کرده‌اند؛ چراکه معتقدند تصمیمات مقامات قضایی در قبال زندانیان، به ویژه زندانیان سیاسی، خلاف قوانین کشور و غیرمسوولانه است و می‌تواند حیات را از آن‌ها بگیرد.

شریف‌زاده پیش از تایید این خبر در توییتر خود، در گفت‌وگو با «ایران‌وایر»، جزییاتی از آن‌چه را طی دو روز اخیر بر ساسان نیک‌نفس و خانواده‌اش تحمیل شده است، شرح داد.

نیک‌نفس فعال مدنی بود که توسط قاضی «ابوالقاسم صلواتی» بابت «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری»، به هشت سال حبس محکوم شد که پنج سال آن قابل اجرا بود. او تابستان سال پیش با اجرایی شدن حکم خود، به زندان مرکزی تهران بزرگ منتقل شد. به گفته شریف‌زاده، این زندانی سیاسی در زندان دو بار اقدام به خودکشی کرده بود؛ اما مسوولان در قبال پی‌گیری‌های حقوقی بابت «عدم تحمل کیفر»، پاسخ داده بودند که ساسان نیک‌نفس با نظارت دارویی و درمانی می‌تواند حبس را تحمل کند.