۳۰ خرداد، ۱۴۰۰

«بمب‌گذاری» در خط انتقال برق ایران به عراق مناطقی از این کشور را در خاموشی فروبرد

 

تاسیسات برق سلیمانیه

رسانه‌های عراقی و ایرانی خبر می‌دهند که روز چهارشنبه، ۲۶ خرداد، انفجار چندین دکل برق در خط مهم انتقال برق ایران به عراق، ۲۵ درصد از صادرات برق ایران به این کشور را کاهش داده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفته است، اما یک منبع امنیتی به پایگاه خبری «شفق نیوز» عراق گفته است که «عناصر گروه تروریستی داعش با بمب دو دکل خط انتقال مرصاد برای انتقال انرژی از ایران را در اطراف منطقه اکباشی در ناحیه السعدیه، ۶۰ کیلومتری شمال شرق بعقوبه، منفجر کردند و این امر، برق مناطق گسترده‌ای در دیالی را قطع کرد.»

محمد العزاوی، فرمانده بسیج عشایری عراق، نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، گروه «حکومت اسلامی»، داعش، را مسئول انفجار بمب‌های کار گذاشته شده در پای این دکل‌ها دانسته است.

یک منبع امنیتی نیز در استان صلاح‌الدین، روز چهارشنبه از انفجار ۹ دکل برق در خط انتقال برق ایران به عراق خبر داده و «گروهی تروریستی» را مسئول آن دانسته است.

به گفته او، این اقدام «بخش‌های وسیعی از سه استان صلاح‌الدین، کرکوک و نینوا را در تاریکی فرو برده است.»

او توضیح داد: «تروریست‌های ناشناس ابتدا هشت دکل را که به تازگی (دو روز پیش) تعمیر شده بود و برق را به الشرقاط، بیجی در شمال صلاح الدین و القیاره در نینوا انتقال می‌داد، با بمب‌های کارگذاری شده منفجر کردند. سپس دکل نهم بین دو ناحیه مکیشیفه و سامرا در جنوب شرق تکریت منفجر شد. برق این مناطق وسیع عراق در حال حاضر قطع است.»