۲۲ خرداد، ۱۳۹۹

خودکشی یک کارگر در میدان نفتی هویزه به دلیل عدم دریافت حقوق

اندازه قلم متن
استان وایر- «عمران روشنی مقدم» یکی از کارگران شاغل در میدان نفتی شهرستان هویزه روز ۲۱ خردادماه به دلیل مشکلات مالی در محل کار خود دست به خودکشی زد و جان باخت. او یکی از کارگران «شرکت نظم آفرینان ایمان» بود که بعنوان پیمانکار در این میدان نفتی مشغول به کار بوده است.
همکاران عمران روشنی مقدم مشکلات شغلی و درآمدی را دلیل این اتفاق اعلام کرده و می‌گویند: «کارگر متوفی در تامین هزینه‌های زندگی ناتوان بود و این مساله در تصمیم برای خودکشی، بی‌تاثیر نبوده است.»
عباس جلالی رئیس اداره کار هویزه که امروز ۲۲ خرداد برای بررسی و پیگیری ماجرا به این میدان نفتی رفته به ایلنا گفته است: «همین الان ما و بازرسان اداره کار در محل هستیم و دلایل این اتفاق را پیگیری می‌کنیم. بازدید میدانی به عمل آورده‌ایم و در حال گفتگو با همکاران متوفی و کارفرمای پیمانکار هستیم.» به گفته جلالی هنوز دلیل اصلی خودکشی کارگر مشخص نیست و باید بررسی‌های بیشتر صورت بگیرد.
رئیس اداره کار هویزه در ادامه می‌افزاید: «کارگر متوفی مدت یک ماه در فروردین ماه سر کار نبوده و روز یازدهم اردیبهشت‌ماه به سر کار بازگشته و روز دوازدهم اردیبهشت، قرارداد خود با کارفرما را امضا کرده است.»
کارگران چه می‌گویند
یکی از همکاران او در توضیح علت خودکشی وی می‌گوید: «کارگری که اقدام به خودکشی کرد، به دلیل فشار اقتصادی و نداشتن پول برای خرید مایحتاج زندگی درخواست ۵۰۰ هزار تومان مساعده کرده بود ولی هیچ پولی را دریافت نکرد.» او با تشریح وضعیت پرداخت حقوق‌ها توسط پیمانکار در این میدان نفتی افزود: «پیمانکار فعلی شرکت حدود ۵ سال فعالیت می‌کند که در این پنج سال حقوق را کم‌ کرده و دریافتی ما نسبت به جاهای دیگر کمتر است.»
به گفته او ما کارگران سال‌هاست که در میدان نفتی یادآوران کار می‌کنیم. در چند ماه گذشته پیمانکار قرارداد جدیدی برای ما آورد که باید همه زیر آن را امضا می‌کردیم. اما به دلیل وجود بندهای غیرعادلانه که خیلی از مزایا مثل بدی آب وهوا را از ما می‌گرفت؛ اکثراً به ضرر کارگر و به نفع پیمانکار تمام می‌شد. در این قرارداد با کوچک‌ترین بهانه‌ای، پیمانکار اجازه داشت ما را از کار اخراج کند. ما از امضای آن خودداری کردیم ولی فشارها روز به روز بر ما بیشتر شد. به هر کس اطلاع دادیم، کسی از ما کارگران حمایت نکرد. حتی در جلسه‌ای که در فرمانداری هویزه با حضور معاون فرماندار و مسئول حفاظت اطلاعات و رئیس اداره کار هویزه برگزار شد، نتیجه‌ای که حقوق کارگران این مؤسسه را تضمین کند، بدست نیامد و شروط مؤسسه نظم آفرینان ایمان تغییر نکرد تا اینکه مجبور شدیم آن قرارداد را امضا کنیم.»
این کارگر شرکت نظم آفرینان ایمان با اشاره به شکایت‌هایی که به فرمانداری هویزه و اداره کار این شهرستان ارائه کرده‌اند و به جواب نرسیده افزود: «بندهای این قرارداد کاملا به نفع پیمانکار نوشته شده. سال جاری فقط یک حقوق برای کارگران واریز شد و حقوق اردیبهشت ما هم هنوز واریز نشده است».
یکی دیگر از پرسنل این شرکت با اعلام اینکه بعد از سال‌ها کار در شرکت، به ما‌ گفتند باید قرارداد ۶ ماهه‌ای امضا کنیم تا در صورت رضایت کارفرما به کار ادامه دهید، تصریح کرد: «برگه سفیدی روی قرارداد بود که باید روی آن برگه سفید امضا می‌کردیم. حدود نیمی از کارگران آن را امضا کردند.»
تکذیب صحت اخبار توسط رئیس اداره کار
سرپرست اداره کار شهرستان هویزه، با اعلام اینکه صحت مطالبی که در فضای مجازی در حال انتشار است هنوز تایید نشده است، افزود: «عده‌ای در فضای مجازی ادعا می‌کنند که این فرد بخاطر عقد قرارداد جدید و پرداخت نشدن حقوق اقدام به خودکشی کرده است.»
جلالی با بیان اینکه فردی که خودکشی کرده، قرارداد جدید را نیز امضا کرده می‌گوید: «حدود ۱۸۰ نفر از پرسنل، این قرارداد را امضا کردند که این قرارداد در حال استعلام بوده و تایید صحت آن از طریق اداره کل کار بررسی می‌شود. تعدادی از کارگران این قرارداد را امضاء نکردند و طبق بررسی صفحه‌ای اداره کار مشخص شد، بندهای این قرارداد اشکال داشته و هیچ اعتبار اجرایی و قانونی ندارد.»
جلالی با اشاره به اینکه حتی اگر کسی قرارداد را امضا کرده باشد، این قرارداد از اعتبار ساقط است، افزود: «جلسه‌ای با حضور فرماندار و کارفرما تشکیل و مشخص شد که قرارداد اشکالاتی را دارد و خود پیمانکار نیز با استعلامی که از اداره کل کار گرفته بود، قرارداد مذکور را مورد تایید قرار ندادند.»
وی یادآور شد: حدود ۵۰ نفر از کارگران دست به اعتراض زده بودند که به آن‌ها گفته شد تا تایید قرارداد جدید توسط اداره کل می‌توانند قرارداد را امضا کنند. بعد از یک هفته همه پرسنل قرارداد را امضاء و با آرامش به کار بازگشتند.» او در ادامه درباره اخبار شبکه‌های اجتماعی درباره خودکشی «عمران روشنی مقدم» افزود: «خبرهای ضد و نقیض زیادی در فضای مجازی مبنی بر دلیل خودکشی فرد مرحوم منتشر شده که درست نبوده و هنوز بررسی های لازم انجام نشده است.»
جلالی سرپرست اداره کار شهرستان هویزه نیز در پایان گفته است: «این پیمانکار نزدیک به ۲۵۰ نیرو دارد که تنها حقوق اردیبهشت‌ماه آن‌ها پرداخت نشده است. اداره کار این شهرستان با حضور در محل کار گزارشی تهیه می‌کند. مراجع قضایی و فرمانداری نیز درحال پیگیری این مسئله هستند.»
روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «مدیرکل این اداره دستور بررسی و پیگیری جدی این موضوع را در کمترین زمان ممکن صادر کرده است و تا حصول نتیجه شخصا پیگیر این موضوع خواهد بود.»
واکنش مدیرعامل شرکت
آن سوی ماجرا «حجازی» مدیرعامل «شرکت نظم‌آفرینان ایمان» که روشنی مقدم در آن مشغول به کار بوده، در خصوص کارگری که خودکشی کرده هم با ادعای داشتن اعتیاد وی و بازگشت به کارش پس از ترک اعتیاد در اردیبهشت‌ماه می‌گوید: «هیچ درخواست مساعده کتبی از ما نکرده بود در صورتی که به خیلی از پرسنلی که درخواست کتبی کرده بودند، مساعده پرداخت شده است. فروردین سال جاری خانواده فردی که خودکشی کرده بود با حضور در شرکت اعلام کردند که وی قصد ترک کردن اعتیاد دارد. ما هم به خانواده مرحوم و خودش گفتیم که بعد از ترک می‌تواند به کار برگردد. بعد از یک ماه با حضور در محل کار و انجام آزمایش اعتیاد در مرکز تخصصی طب کار نوین صنعت، جواب آن‌منفی اعلام شد و وی در اردیبهشت‌ماه به کار بازگشت. او تنها یک ماه حقوق دریافت نکرده بود.»
او با رد ادعای کارگران می‌گوید: «امضای برگه سفید روی قرارداد کذب بوده و حقوق کارگران به موقع پرداخت شده است. ما کسی را مجبور به امضای قرارداد نکردیم و حقوق و دریافتی آنها بر اساس قانون پرداخت می‌شد. تعدادی مشغول به تنش و جوسازی بوده که با وجود اینکه از آبان‌ماه سال گذشته از شرکت سینوپیک پولی دریافت نکردیم، ولی حقوق کارگران را تا پایان فروردین پرداخت کرده‌ایم.»
مدیرعامل شرکت نظم آفرینان ایمان، با بیان اینکه تنها حقوق اردیبهشت ماه پرداخت نشده افزود: «شرکت سینوپیک از آبان‌ماه سال گذشته بخاطر کرونا به چین برگشته و هیچ پولی از آن‌ها دریافت نکرده‌ایم. ولی حقوق کارگران پرداخت شده و برای پرداخت حقوق اردیبهشت توانایی نداشتیم.»
به گفته حجازی مستندات پرداختی‌ها در اداره کار استان وجود دارد و شرکت ما جزو معدود شرکت‌هایی است که عیدی، سنوات و حقوق کارگران را به طور منظم پرداخت کرده است.»
به گفته مدیرعامل این شرکت، آنها با قرض و فروختن وسایل، حقوق کارگران را در چند ماه اخیر پرداخت کرده‌اند و حتا با این حال عیدی و سنوات پرسنل، بصورت کامل پرداخت شده است.
یکی دیگر از کارگران شرکت نظم آفرینان ایمان در رابطه با خودکشی این کارگر و مصائب و مشکلات همکارانش گفت: «داستان این جوان هم از این قرار است که باتوجه به حقوق بسیار کم وناچیز مؤسسه، که کفاف یک هفته را هم نمی‌کند، پس از دوماه تاخیر در پرداخت حقوق، با موسسه تماس می‌گیرد و به آنها اعلام می‌کند که دیگر چیزی ندارد که به زن و بچه‌اش بدهد و از تامین نان شب عاجز است. ولی با جواب حقوق نداریم مواجه شده و متاسفانه تصمیم به خودکشی گرفته و خودش را در چاه نفتی ( F۱۹) به دار می‌آویزد».