۱۸ آبان، ۱۳۹۹

در آخرین ساعات ، هیچ خبری از وزیر خارجه قطر و ظریف در مورد میانجیگری قطر بین ایران و آمریکا برای پایان دادن به درگیری ها با دولت جدید بایدن نبود







 کسرا ناجی خبرنگار ما می نویسد که پیروزی بایدن می تواند تهران را دوباره پای میز مذاکره بیاورد.

در هفته های پیش از انتخابات آمریکا، پرزیدنت ترامپ با امیدواری گفت که وقتی دوباره انتخابات شد اولین تماس تلفنی با او از سوی رهبران ایران خواهد بود تا وارد مذاکره شوند.

آن تماس تلفنی با آقای ترامپ - اگر برنده می شد - هرگز قرار نبود اتفاق بیافتد. مذاکرات با دولت ترامپ برای ایران غیرممکن می بود؛ بیش از حد تحقیرآمیز.

در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ تحریم ها و سیاست فشار حداکثری ایران را به مرز فروپاشی اقتصادی کشانده است. آقای ترامپ از توافق هسته ای خارج شد. اما بدتر، او دستور قتل ژنرال قاسم سلیمانی، دوست نزدیک آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران را داد. انتقام گرفتن از کشتن او تقریبا در صدر اولویت های تندروها در ایران است.

انتخاب جو بایدن ورود به مذاکره با دولت آمریکا را برای ایران خیلی راحت تر می کند. رئیس جمهور منتخب جو بایدن گفته است که می خواهد از دیپلماسی استفاده کند و به توافق اتمی برگردد.

اما تندروها در ایران به راحتی پای میز مذاکره برنخواهند گشت. با انتخابات سوم نوامبر، رهبر ایران ادعا کرد که انتخابات آمریکا "تاثیری" بر سیاست های تهران ندارد. او گفت: "در مورد آمریکا سیاست ما حساب شده و مشخص است و این سیاست با رفت و آمد اشخاص تغییر نمی‌کند".

میلیون ها ایرانی نظر دیگری داشتند. آنها با دنبال کردن روند انتخابات آمریکا با کمک بشقاب های غیرمجاز ماهواره ای، قانع شده بودند که آینده آنها به نتیجه این رای گیری بستگی خواهد داشت و امیدوار بودند که پیروزی بایدن به رفع تحریم ها منجر شود.