۱۵ آبان، ۱۳۹۹

گزارشی از آخرین وضعیت چهار زندانی سیاسی در زندان تبریز

 

مهدی سعیدی سخا و افشین برزگر جمشیدی از تاریخ ۳۱ شهریور و مجید ذبیحی و حسن تاروردیان از تاریخ ۲۷ مهرماه امسال دوران محکومیت خود را در زندان تبریز سپری می‌کنند. این فعالان سیاسی به رای دادگاه انقلاب به احکام حبس از ۹ ماه تا ۱۳ ماه محکوم شده‌اند.، مهدی سعیدی سخا، مجید ذبیحی و حسن تاروردیان از زندانیان سیاسی سابق در دهه شصت هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران،مهدی سعیدی سخا، افشین برزگر جمشیدی، مجید ذبیحی و حسن تاروردیان، ۴ زندانی سیاسی دوران محکومیت خود را در زندان تبریز سپری می‌کنند.

مجید ذبیحی و حسن تاروردیان در تاریخ ۲۷ مهرماه امسال در منزل خود در تبریز بازداشت و جهت تحمل حبس به زندان تبریز منتقل شدند. مهدی سعیدی سخا و افشین برزگر جمشیدی نیز در تاریخ ۳۱ شهریورماه جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان تبریز منتقل شدند.

مهدی سعیدی سخا، در تاریخ ۴ دیماه ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در در یکی از خیابان‌های شهر تبریز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات منتقل شد. ماموران پس از بازداشت او را به خانه‌اش منتقل کرده و اقدام به تفتیش منزل کرده و تعدادی از لوازم شخصی ایشان و خانواده‌شان ازجمله یک دستگاه لپ تاپ را ضبط کرده و با خود بردند. وی نهایتا در تاریخ ۱۴ اسفندماه ۹۸ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز به زندان این شهر منتقل و در تاریخ ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۸، با تودیع قرار وثیقه از زندان تبریز آزاد شد.

وی نهایتا توسط شعبه اول دادگاه انقلاب تبریز از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران” به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر، توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به ۹ ماه زندان تقلیل یافت.

مهدی سعیدی سخا، متولد ۱۳۳۴ در شهر شهر تبریز است که از بیماری‌هایی نظیر گواتر، فشار خون و کلسترول بالا رنج می‌برد.. وی که زندانی سیاسی سابق محسوب می شود از سال ۶۰ تا ۶۴ و از تیرماه ۶۶ تا اردیبهشت ۶۷ و دوباره سال ۹۰ به مدت ۶ ماه در زندانهای مختلف تحمل حبس کرده است.

افشین برزگر جمشیدی نیز در تاریخ ۳۱ تیرماه ۹۸، در محل کار خود توسط مامورین اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد. همزمان با بازداشت وی گروهی دیگر از مامورین این اداره به منزل وی رفته و ضمن تفتیش محل گوشی تلفن همراه، کامپیوتر و تعدادی از لوازم شخصی و مدارک وی را با خود بردند. آقای برزگر جمشیدی نهایتا در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ پس از تحمل حدود دو ماه بازداشت با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز آزاد شد.