۱۹ آبان، ۱۳۹۹

اداره اطلاعات انرژی آمریکا: سقوط چشم‌گیر درآمدهای نفتی ایران

 اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش جدیدی از درآمدهای کشورهای عضو اوپک منتشر کرده و جزئیات این گزارش نشان می‌دهد درآمد خالص صادرات نفتی ایران در نیمه اول ۲۰۲۰ نسبت به دور مشابه پارسال کمتر از نصف شده است.    

Iran Öl-Raffinerie in Charg (Getty Images/AFP)این گزارش برآورد کرده است درآمد خالص صادرات نفت ایران (شامل نفت خام، میعانات گازی و مایعات گازی) در شش ماهه ابتدایی سال جاری ۹ میلیارد دلار باشد. نیمه اول پارسال این رقم ۲۰ میلیارد دلار بود.

رقم محاسبه شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا کل درآمد خالص صادرات نفت و محصولات نفتی را شامل می‌شود و صادرات نفت خام تنها بخشی از رقم یاد شده است.

افت درآمدهای خالص صادرات نفت و محصولات نفتی ایران به ۹ میلیارد دلار در نیمه اول امسال در حالی است که این رقم در کل سال ۲۰۱۸ بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا ۶۷ میلیارد دلار بود.

جزئیات صادرات نفتی

این گزارش دقیقا اشاره نکرده است درآمد صادرات نفت خام ایران به تنهایی چه میزان بوده است، اما آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، نشان می‌دهد که ایران در شش ماهه ابتدایی سال جاری روزانه کمی بیش از ۲۴۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته است.

با توجه به قیمت‌های نفت در این دوره، درآمد صادرات نفت خام ایران حدود ۱.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

البته برآورد دیگر شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، نشان می‌دهد که صادرات واقعی نفت ایران با پنهانکاری و دور زدن تحریم‌ها، دو برابر بیشتر از آن چیزی است که نهادهای بین‌المللی، از جمله شرکت کپلر برآورد می‌کنند. بدین ترتیب، احتمالا درآمد صادرات نفت و میعانات گازی ایران در نیمه اول سال در خوشبینانه‌ترین حالت سه میلیارد دلار باشد.

بدین ترتیب، درآمد صادرات نفت خام تنها یک سوم کل درآمد خالص صادرات نفت و محصولات نفتی است که به نظر کاملا منطقی می‌رسد؛ چون ایران روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نیز محصولات نفتی از گازوئیل، نفت کوره و بنزین گرفته تا مایعات گازی مانند پروپان و بوتان صادر می‌کند.

هم‌چنین پیش‌بینی درآمد خالص ۹ میلیارد دلاری برای صادرات نفت ایران در شش ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ در حالی است که این گزارش به صراحت می‌گوید تخفیف‌های احتمالی ایران به مشتریان نفتی، هم‌چنین تسویه بدهی به چین از طریق تحویل نفت را در محاسبه درآمدهای صادرات نفت ایران دخالت نداده است.