۱۹ مرداد، ۱۳۹۹

فوکس‌نیوز: دوحه ایستگاه انتقال اسلحه ایران به حزب‌الله لبنان است

 

شبکه خبری فاکس نیوز روز یکشنبه در گزارشی فاش کرد که هواپیماهای ایران از طریق دوحه محموله‌هایی از انواع اسلحه بویژه قطعات موشک که برای ساختن موشک بکار می رود برای شبه نظامیان حزب الله لبنان انتقال داده‌اند.

در گزارش این شبکه خبری آمده است که ارسال چنین قطعاتی با استفاده از فرودگاههای دوحه و بوسیله هواپیماهای ایران برای شبه نظامیان حزب الله لبنان با هدف افزایش قدرت نظامی، توان موشکی و دقت کاربرد موشک‌های این گروه شبه نظامی صورت گرفته است.

این شبکه به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی - اروپایی گفته است، تهران محموله‌هایی از اسلحه پیشرفته به حزب الله لبنان افزایش و انتقال داده است.

به گفته این شبکه خبری این تجهیزات شامل سیستم GPS که برای مشخص کردن اماکن و دقیق‌تر شدن موشک‌های هدایت شونده برای اصابت اهدافشان بکار می رود.

به گفته این شبکه خبری تحویل دادن چنین قطعاتی به یک گروه که در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفته است، به عنوان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه به شمار می‌رود.

به گفته مقامات مسئول لبنانی یکی از این محموله‌ها سه روز پیش در یکی از پروازهای ایران وارد لبنان شد.

به گزارش روزنامه شرق الاوسط، به نقل از اطلاعاتی که فوکس نیوز منتشر کرد، یکی از این پروازها، پرواز شماره QFZ-9950 روز سه شنبه ساعت 9.33 محلی تهران است که مبداء آن از فرودگاه تهران آغاز شده اما مقصد مشخص نشده است این هواپیما کجا بوده است اما براساس منابع اطلاعاتی، هواپیمای ایرانی با محموله‌ای از قطعات اسلحه شامل تجهیزات «GBS» که برای دقت هدایت موشک بکار می‌رود، در فرودگاه لبروت در داخل لبنان فرود آمده است».

طبق این گزارش یک روز قبل نیز یک هواپیمایی بوئینک «747» در دمشق فرود آمده و سپس به مقصد فرودگاه بیروت به پرواز درآمد و پس از 2 ساعت بعد از فرودگاه دمشق بار دیگر در بیروت فرود آمد.

این هواپیمای ایرانی شامگاه چهارشنبه، بیروت را به قصد دوحه پایتخت قطر ترک کرد و ساعت 6:31 بعد از ظهر در تهران فرود آمد.

به گفته فاکس نیوز، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای غربی مدارکی را ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد ایران برای انتقال اسلحه به سوریه و یمن از هواپیماهای مسافربری استفاده می‌کند.

فاکس نیوز گفته است که این نوع تجهیزات در نزدیکی فرودگاه بیروت، نگهداری می‌شود این شبکه خبری پیش بینی کرده که اسرائیل در آینده نزدیک این مکان را بمباران خواهد کرد.

در همین حال عاموس یادلین رئیس سابق اطلاعات جنگی اسرائیل، به شبکه خبری فاکس نیور، تاکید کرده که تل آویو هرگز اجازه انتقال اسلحه یا قطعات موشک به حزب الله لبنان یا سوریه را نخواهد داد. ایرانی‌ها می‌خواهند کارخانه ساخت موشک و پهپاد در سوریه راه‌اندازی کنند اما اسرائیل هرگز این اجازه را به آنها نخواهد داد.

ارتش اسرائیل پیشتر اعلام کرد، بیش از 200 حمله هوایی طی سال گذشته در سوریه انجام داده است، به گفته ارتش اسرائیل تمام این حملات علیه مواضع ایرانی‌ها و عملیات حمل و نقل اسلحه آنها بود.

دولت ترامپ پیشتر شرکت هواپیمایی قشم وابسته به سپاه قدس را در لیست تحریم‌ها قرار داد.