۱۳ مرداد، ۱۳۹۹

هیات دوچرخه‌سواری سبزوار در اعتراض به ممنوعیت حضور زنان استعفا کرد

دوچرخه‌سواری زنان در ایران همواره محل نزاع محافظه‌کاران تندرو و ورزشکاران بوده است

دوچرخه‌سواری زنان در ایران همواره محل نزاع محافظه‌کاران تندرو و ورزشکاران بوده است

اعضای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار در خراسان رضوی، در اعتراض به ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان و برای حمایت از آنان استعفا کردند.

شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر سبزوار در غرب خراسان رضوی در ایران، دوچرخه‌سواری زنان را ممنوع اعلام کرده‌ ‌اند و شورای فرهنگ عمومی که امام جمعه سبزوار رئیس آن است، خواستار نصب تابلوهایی درباره ممنوع بودن دوچرخه‌سواری زنان شده است.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر اعضای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار را احضار کرده و آنها را “توجیه کرده” که بگویند دوچرخه‌سواری زنان ممنوع است.

اما تمام هشت عضو هیات دوچرخه‌سواری سبزوار که همه به جز یک نفر، مرد هستند، در اعتراض به این موضوع ششم مرداد ماه استعفا کردند و دیروز، جمعه ۱۰ مرداد، رییس اداره ورزش و جوانان سبزوار استعفای آنان را پذیرفت.

هشت عضو هیات دوچرخه‌سواری سبزوار استعفا کردند
توضیح تصویر،

هشت عضو هیات دوچرخه‌سواری سبزوار استعفا کردند

نشریه عصر سبزوار متن استعفای آنان را منتشر کرده که در توضیحش گفته شده: “با توجه به اتفاقات اخیر در بحث دوچرخه‌سواری بانوان شهرمان و در حمایت از جامعه دوچرخه‌سواری زنان سبزوار، کلیه اعضای این هیات از سمت‌های خود کناره‌گیری نموده و ضمن قطع همکاری با اداره ورزش، استعفای خود را تقدیم این اداره نمودند.”

دو روز پیش از استعفا، اعضای هیات دوچرخه‌سواری سبزوار به ستاد امر به معروف و نهی از منکر احضار یا به گفته این ستاد “دعوت” شده بودند.

بر اساس متنی که در تلگرام هیات دوچرخه‌سواری منتشر شده، از چهار عضو این هیات امضا گرفته شده است که طبق نظر مراجع تقلید به‌ویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران “درباره حرام بودن دوچرخه‌سواری بانوان”، آنها هم باید اعلام کنند دوچرخه‌سواری زنان در “ملاء عام” ممنوع است.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر از چهار عضو هیات دوچرخه‌سواری امضا گرفته که به زنان بگویند دوچرخه‌سواری نکنند وگرنه با تذکر ماموران انتظامی و سپس برخورد قانونی مواجه خواهند شد.

متنی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر سبزوار از اعضای هیات خواسته امضا کنند و تعهد بدهند
توضیح تصویر،

متنی که ستاد امر به معروف و نهی از منکر سبزوار از اعضای هیات خواسته امضا کنند و تعهد بدهند

دو روز بعد از احضار به ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اعضای هیات دوچرخه‌سواری که حاضر نشدند این موضوع را اعلام کنند، استعفا کردند.

هیات دوچرخه‌سواری سبزوار به سخنان مسئولان ورزش و سخنگوی قوه قضاییه ایران استناد می‌کند که گفته‌اند دوچرخه‌سواری زنان به شرط رعایت “موازین شرعی” اشکالی ندارد.

خبرگزاری فارس نوشته این هیات در دو سال گذشته نقش مهمی در ترویج دوچرخه‌سواری در این شهر و استفاده از وسایل حمل و نقل سالم داشته است.

تابستان ۱۳۹۵ شهیندخت مولاوردی، معاون وقت رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده گفت “طبق اعلام دفتر رهبر انقلاب دوچرخه‌سواری بانوان با رعایت موازین شرعی بلامانع است”.

اما بلافاصله بعد از این اظهار نظر، خبرگزاری فارس نزدیک به نهادهای امنیتی ایران، از دفتر رهبر جمهوری اسلامی درباره دوچرخه‌سواری سوال کرد.

در پاسخ دفتر آیت‌الله خامنه‌ای به خبرگزاری فارس آمده بود که “دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و در منظر نامحرم، غالبا موجب جلب نظر مردان و در معرض فتنه و به فساد کشیده شدن اجتماع و منافی با عفت بانوان است و لازم است ترک شود و در صورتی که در منظر نامحرم نباشد اشکال ندارد”.