۰۸ بهمن، ۱۴۰۰

اظهارات مصطفی نیلی در خصوص شرایط نگهداری علی یونسی در بند ۲۰۹ زندان اوین

 

مصطفی نیلی وکیل دادگستری با اشاره به اینکه علی یونسی در یک سلول ۲ در ۴ و نیم متر به همراه یک متهم به قاچاق مواد مخدر و یک متهم مالی نگهداری می‌شود، گفت که یونسی تنها ۳ روز در هفته، آن هم به مدت ۲۰ دقیقه اجازه هواخوری دارد و در دوران بازداشت فردی به عنوان نماینده وزارت علوم با علی یونسی در انفرادی دیدار و با تهدید و تطمیع، درخواست تکرار حرف‌های ضابطین را داشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، مصطفی نیلی، وکیل دادگستری در خصوص شرایط نگهداری علی یونسی گفت: وی مدت کوتاهی را در بند امنیتی۲۴۰ بوده و سپس به یک بند امنیتی منتقل شده است. ضمن اینکه ۲ماه کاملا به صورت انفرادی نگهداری شده و بعد در سلول‌های دو و سه نفره حضور داشته است. الان، موکل من در بند ۲۰۹ به همراه یک قاچاقچی مواد مخدر و یک متهم فساد مالی نگهداری می‌شود. او الان به همراه دو متهم دیگر در یک سلول ۲ در ۴ و نیم متر زندگی می‌کند و تنها ۳ روز در هفته، آن هم به مدت ۲۰ دقیقه اجازه هواخوری دارد و استفاده از چشم‌بند برخلاف قانون برای ایشان اجباری است.

وی با اشاره به اینکه دادیار ناظر به درخواست ما برای جابجایی علی یونسی و امیرحسین مرادی از بند امنیتی توجه نمی‌کند، افزود: مجموع این موارد، شرایط بسیار سختی را برای علی یونسی در زندان ایجاد کرده است. ما این نحوه نگهداری در این مدت طولانی را بارها به دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی و عقیدتی متذکر شدیم و تقاضای جابجایی علی یونسی و امیرحسین مرادی را داشتیم اما، متاسفانه دادیار ناظر با توجه به تقاضای نیروهای امنیتی، مبنی بر نگهداری دو موکل ما تا زمان صدور حکم نهایی در بند امنیتی به این خواسته قانونی توجه نمی‌کند.

وکیل علی یونسی، خاطرنشان کرد: “متاسفانه به صورت غیرقانونی، موکلین ما را در سخت‌ترین شرایط در بند امنیتی ۲۰۹ نگهداری کردند. حتی در نحوه نگهداری زندانیان در بند ۲۰۹، آئین نامه سازمان زندان‌ها رعایت نمی‌شود. یک آئین‌نامه، تحت عنوان نحوه اداره بازداشتگاه‌های امنیتی داریم که در آن اذعان شده که هرجا این آئین نامه مسکوت بود، باید به آئین نامه سازمان زندان‌ها مراجعه شود.”

وی اضافه کرد: “در مورد بحث هواخوری و این موارد، آئین نامه نحوه اداره بازداشتگاه‌های امنیتی ساکت است اما، آئین نامه سازمان زندان‌ها به صراحت اعلام کرده که هر زندانی باید حداقل، روزانه به یک ساعت هواخوری، فروشگاه و کتابخانه دسترسی داشته باشد. این شرایط به هیچ عنوان برای موکلین ما مهیا نبوده و در شرایط بسیار بدی نگهداری می‌شوند.”