۲۶ دی، ۱۴۰۰

درخواست گزارشگران بدون مرز از سازمان ملل متحد: در مورد مرگ بکتاش آبتین تحقیق کنید

 

این نهاد و بسیاری از دیگر نهادهای حقوق بشری، جمهوری اسلامی ایران را مسئول مرگ آبتین دانسته‌اند

رضا معینی، رئیس میز ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز مستقر در فرانسه، گفت: «مقام‌های ایران با دریغ داشتن خدمات پزشکی، عامدانه دست به حذف مخالفان زندانی خود می‌زنند. ما از گزارشگران ویژه سازمان ملل در موضوع حقوق بشر در ایران، در موضوع قتل‌های فراقانونی، و در موضوع شکنجه و سایر برخوردها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی، یا تحقیرکننده می‌خواهیم هر آنچه می‌توانند، برای روشن شدن مرگ بکتاش آبتین انجام دهند. زمان آن رسیده که این رفتار مجرمانه که به معنای قتل دولتی است خاتمه پیدا کند.»

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران، اخیرا در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفته بود: «نبود رسیدگی پزشکی در مورد زندانیان عقیدتی ابزار جدیدی در دست حکومت برای حذف فیزیکی مخالفان، منتقدان، و اندیشمندانی است که اصلا در وهله اول نباید در زندان باشند، که آقای آبتین نمونه بارز آن است.»

وکلای آبتین به سازمان «گزارشگران بدون مرز» گفته‌اند که علی‌رغم هشدارهای بسیار آن‌ها، بکتاش آبتین را دیرتر از موقع لازم به بیمارستان برده‌اند.

«گزارشگران بدون مرز» در بیانیه خود تاکید کرده است که محروم کردن زندانیان از مراقبت‌های پزشکی، ناقض ممنوعیت شکنجه و سایر برخوردهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرکننده در قانون بین‌المللی است. چنین رفتاری حتی ناقض خود قوانین جمهوری اسلامی ایران است و به‌روشنی مغایر با هنجارهای بین‌المللی بیانیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران امضا کرده است.