۲۰ دی، ۱۴۰۰

زهرا محمدی، مدرس زبان کردی جهت اجرای حکم احضار شد

 

استان‌وایر – زهرا محمدی، مدرس زبان کردی و عضو انجمن فرهنگی – اجتماعی «نوژین»، روز شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۰، جهت اجرای حکم حبس، خود را به کانون اصلاح و تربیت سنندج معرفی می‌کند.

براساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی همزمان با احضار زهرا محمدی برای اجرای حکم، جمعی از مردم و فعالین مدنی کردستان در مقابل دادگستری سنندج تجمع کردند.

زهرا محمدی به اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» از سوی دادگاه انقلاب سنندج به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به ۵ سال حبس تعزیری کاهش یافته بود.

طی روزهای اخیر دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی این شهروند اهل سنندج را رد کرد و پرونده برای اجرای حکم به دادسرای سنندج ارسال شد.

به دنبال احضار خانم محمدی برای اجرای حکم، «انجمن صنفی معلمان کردستان سقز و زیویه» با صدور بیانیه‌ای برخوردها با فعالین آموزش زبان کوردی علی الخصوص خانم محمدی را محکوم کردند.

زهرا محمدی برای اولین بار در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در تاریخ ۱۱ آذر، با تودیع قرار وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سنندج آزاد شد.

زهرا محمدی، ۲۹ ساله، از اعضای انجمن نوژین در سنندج است. او در حوزه حفظ محیط زیست، مهار آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان کردستان فعالیت دارد.