۲۲ دی، ۱۴۰۰

آزادش کنید؛ حمایت کاربران توییتر از حمزه سواری

 


فعالان عرب می‌گویند، حمزه سواری بر اساس ماده ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی محاکمه شده و با حذف این ماده او باید بر اساس اعمال ماده ۱۰ قانون با برگزاری دادگاه، مجددا محاکمه شود. آن‌ها بر این باورند که با توجه به گذراندن ۱۷ سال حبس امکان آزادی او نیز وجود دارد.

بانیان این کارزار موفق شدند به پنج زبان درباره ستمی که بر حمزه سواری رفته در رسانه اجتماعی توییتر اطلاع‌رسانی کنند و بنا بر آماری که در پایان دومین روز این کارزار گرفته شد، بیش از ۱۲ هزار توییت با هشتگ FreeHamzeh منتشر شده است.

***

 حمزه سواری کیست؟

حمزه سواری از شهروندان اهل سنت ساکن منطقه محروم شکاره، واقع در کوت عبدالله اهواز است. او در تاریخ ۱۱شهریور۱۳۸۴ زمانی که تنها شانزده سال داشت، همراه با دو برادر معلمش و تعدادی دیگر از شهروندان عرب  بازداشت و در دادگاهی ناعادلانه به اعدام محکوم شد؛ اما در نهایت حکم او به حبس ابد تغییر کرد.

«محمدعلی سواری» و «جعفر سواری»، برادران حمزه هر دو معلم بودند. آن‌ها به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری‌های خرداد سال ۱۳۸۴ اهواز بازداشت شدند. دادگستری استان خوزستان در آذر ۱۳۸۵ اعلام کرد، ۱۰ نفر از عاملان این انفجارها را پس از شناسایی و گذراندن مراحل دادگاه، به اعدام محکوم کرده است. در بامداد یک روز گرم تابستان در شهریور ۱۳۸۶ حمزه با دو برادرش برای آخرین بار وداع کرد و علی‌رغم ابهام در پرونده و به دست نیامدن اسناد و مدارک کافی برای اثبات اتهامات آن دو اعدام شدند.

 او درباره آخرین ملاقات با برادرانش  پیش از اعدام گفته بود: «لحظات وداع با برادرانم، انگار قلبم داشت از سینه بیرون می‌افتاد. تمام خاطرات کودکی‌ام با محمدعلی و جعفر که در فقر در محله کوت عبدالله گذشته بود، جلوی چشمانم آمد.»

حمزه سواری تا سال ۱۳۸۸ به صورت مداوم در سلول‌های انفرادی و تحت شکنجه در زندان‌های شیبان و کارون اهواز زندانی بود و چندین بار درباره شکنجه زندانیان در زندان‌های اهواز نامه‌های سرگشاده نوشت و گزارش‌های مفصل ارایه کرد.

او پس از انتشار ویدیوهایی از بدرفتاری ماموران زندان با زندانیان، کتک‌زدن‌ها و برهنه‌کردن‌ها در نامه‌ای بخشی از رنجی را که در ۸ سال حبس در زندان کارون برده بود، در نامه‌ای سرگشاده روایت کرد.