۲۳ دی، ۱۴۰۰

دروغ‌های نظام درباره هواپیمای اوکراینی؛ مرزهایی که جابه‌جا شدند

 

رهبر جمهوری اسلامی در کنار چند فرمانده ارشد سپاه، از جمله امیرعلی حاجی‌زاده و دورتر حسین فدوی و محمدرضا نقدی. محمد اسلامی وزیر راه در دولت روحانی و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت رئیسی هم در این تصویر حضور دارد.

رادیو فردا

با گذشت دو سال از شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران به پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین و جان‌باختن تمامی ۱۷۶ سرنشین آن، حالا ابعاد جدیدی از دروغ‌گویی مقام‌های جمهوری اسلامی درباره آن روشن شده است؛ دروغ‌هایی که به طرز قریبی، شگفتا همچنان گفته و منتشر می‌شوند.

«غیرممکن و جنگ روانی است»

نخستین بازیگر این داستان، علی عابدزاده، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری ایران است که ساقط شدن هواپیما در اثر برخورد موشک را «از نظر علمی غیرممکن» و «شایعاتی غیرمنطقی» توصیف کرد. او حتی پا فراتر نهاد و گفت که «آمریکا به خاطر ضرر هنگفت شرکت بوئینگ طی ماه‌های اخیر، چنین ادعاهایی را مطرح می‌کند».

او البته بعدها به سبب پیش‌قدم شدن در پاشیدن خاک بر چشمان حقیقت، از سوی سپاهیان مورد حمایت قرار گرفت: «عزیزان ما در سازمان هواپیمایی کشوری این خبر را بر اساس دانسته‌های خودشان رد می‌کردند».

ابوالفضل شکارچی،‌ سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، عصر روز واقعه،‌ از «شایعه» اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین به عنوان «توطئه‌ای دیگر در جنگ روانی» یاد کرد و گفت: «کاملاً دروغ محض است؛ هیچ کارشناس نظامی و سیاسی این موضوع را تأیید نمی‌کند».

نشست خبری علی عابدزاده، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری در مورد سرنگونی پرواز ۷۵۲
نشست خبری علی عابدزاده، رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری در مورد سرنگونی پرواز ۷۵۲

همزمان، حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز در واکنش به انتشار تصاویری از قطعات موشک در محل سقوط هواپیما گفت: «ما در محل سایت سانحه، اصلاً هیچ قطعه‌ای از موشک پیدا نکردیم».

مسئولانی دولتی هم، بویژه در وزارتخانه راه و شهرسازی، آستین بالا زدند و علت «حادثه» را «آتش‌سوزی در موتور هواپیما» و «نقص فنی» اعلام کردند.

علی ربیعی معروف به «برادر عباد»، به عنوان سخنگوی دولت حسن روحانی اما تندتر از سایر دولتی‌ها وارد صحنه شد و حتی لب به تهدید گشود: «در آینده که مشخص شد این ادعای دروغ عاری از حقیقت است، هیچ‌کس مسئولیت این دروغ بزرگ را بر عهده نخواهد گرفت».

دستگاه رسانه‌ای و تبلیغاتی سپاه پاسداران پس از اعتراف به شلیک، به طور کلی، سعی کرد که فاجعه را تا حد «اشتباه یک پرسنل» تقلیل دهد. در این بحث، «میدان» و «دیپلماسی» هرکدام گوشه‌ای از کار را برعهده گرفتند؛ آنچنانکه جواد ظریف، وزیر وقت امور خارجه در توئیتی نوشت: «من و بسیاری دیگر تأکید کردیم که تمام احتمالات، از جمله نفوذ خارجی و مداخله الکترونیکی، باید مورد تحقیق قرار گیرد. نهایتاً خطای انسانی به عنوان عامل شناسایی شد».