۱۶ آذر، ۱۴۰۰

هشدار انجمن تغذیه ایران به محدود شدن غذای مردم به چربی و کربوهیدرات

 

جلال الدین میرزای رزاز دبیر انجمن تغذیه ایران روز شنبه با هشدار نسبت به «ناامنی غذایی» در ایران گفت همه وعده‌های غذایی اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد در این کشور به «کربوهیدرات و چربی» محدود شده و از پروتئین، لبنیات، میوه و سبزیجات به دلیل شرایط اقتصادی بهره نمی‌برند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: بیشترین موادی که ما در آن با فقر تغذیه مواجه هستیم، گروه پروتئین و لبنیات، سبزیجات و به ویژه میوه است. در بخش کربوهیدرات و چربی اقشار آسیب‌پذیر به دلیل سوبسیدهایی که دولت در این بخش می‌دهد، تامین هستند.

او ادامه داد: به این دلیل که سیستمی هوشمند در حوزه سوبسید نداریم، به فردی که در دهک بالایی قرار دارد و منابع مالی زیادی دارد، سوبسید نان می‌دهند و به کسی هم که آسیب‌پذیر و قوت غالبش نان است، او هم از سوبسید نان استفاده می‌کند.

میرزاری رزاز گفت: زمانی قرار بود به اقشار آسیب‌پذیر پول پرداخت شود که مشخص شد دادن پول باعث برطرف شدن مشکلات تغذیه نمی‌شود و آن‌ها پول را در جاهای دیگری که گرفتار هستند خرج می‌کنند. نیاز است که سبدهای حمایتی غذایی به خصوص در استان‌های محروم و در حاشیه کلان شهرها که اقشار آسیب‌پذیر در آنجا زندگی می‌کند، توزیع شود.

دبیر انجمن تغذیه ایران افزود: اگر امکاناتشان محدود است، از آنجایی که سالمندان، زنان باردار و شیرده و کودکانی که به سن دبستان و بلوغ می‌رسند به توجه ویژه‌تری نیاز دارند، در اولویت قرار دهند. سبد‌ها باید به صورت ماهانه توزیع شوند که بعدا می‌تواند به دو هفته نیز تقلیل پیدا کند.

او در ادامه گفت: در مورد زنان باردار باید بگویم که سوء تغذیه اثرات بسیار مخربی در مورد رشد و نمو جنین دارد، از طرفی اگر مادر شیرده غذای کافی دریافت نکند، نمی‌تواند شیر کافی داشته باشد که فرزند خودش را تغذیه کند. زمانی که کودکان به سن غذای کمکی می‌رسند، اگر تنوع و تعادل تغذیه‌ای نداشته نباشد، با کاهش یادگیری و هوش آن‌ها مواجه خواهیم شد.

میرزای رزاز افزود: در سنین بلوغ نیز با مسئله سوء تغذیه مشکلات به تاخیر انداختن و اختلالات بلوغ رخ خواهد داد. در سالمندان به دلیل سوءتغذیه با تحلیل عضلانی مواجه خواهیم بود. بیماری‌های مخربی که بر سلامت جسم و روان افراد تاثیر می‌گذارند از جمله همه آثار مترتبی است که اگر امروز به دادش نرسند فردا دست به گریبان آن خواهیم شد.

پیشتر نیز در ایران گزارش‌هایی درباره کاهش شدید فروش گوشت و مرغ منتشر شده بود.