۲۳ آذر، ۱۴۰۰

رئيس سازمان برنامه و بودجه: میزان عوارض خروج از کشور در سال آینده نهایی نشده است

 

در حالی که برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند عوارض خروج از کشور در سال آینده به بیش از ۵ میلیون تومان افزایش می‌یابد، رئيس سازمان برنامه و بودجه ایران گفته است درباره عوارض «هنوز هیچ عدد و رقمی نهایی نشده است».

سایت اقتصادنیوز روز ۲۲ آذر گزارش داده بود که دولت در لایحه بودجه سال آینده درآمد حاصل از عوارض خروج کشور را هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعیین کرده است. این رقم در بودجه امسال ۱۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. این سایت بر همین اساس محاسبه کرده بود که برای تحقق این درآمد باید عوارض خروج از کشور از ۴۰۰ هزار تومان فعلی به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در سال آینده افزایش یابد.

مسعود میرکاظمی، رئيس سازمان برنامه و بودجه ایران، در نشست خبری امروز خود اما بدون اعلام رقم دقیق، گفته است درباره عوارض «هنوز هیچ عدد و رقمی نهایی نشده است».

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز به خبرگزاری ایسنا گفته است درآمد سال آینده دولت از محل خروج مسافر از کشور شبیه سال‌ ۹۹ است و «عوارض سال ۱۴۰۱ در محدوده سال‌های قبل از شیوع کرونا تعیین شده» و تفاوت چندانی نکرده است.

به گفته این نماینده مجلس دولت ایران در سال ۹۹ درآمدش را ۱۶۱۰ میلیارد تومان برآورد کرده بود ولی در سال ۱۴۰۰ به علت شیوع کرونا این درآمد به ۱۱۰ میلیارد تومان کاهش یافت. در بودجه سال آینده اما با احتمال افزایش مسافرت‌ها و پایان بحران کرونا، درآمد دولت از این محل ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و تفاوت فاحش بین امسال و سال آینده به این موضوع بر می‌گردد.

با توضیح این نماینده مجلس به نظر می‌رسد که پیش‌بینی مربوط به افزایش ۱۴ برابری عوارض خروج از کشور که ناشی از مقایسه اعداد و ارقام بودجه امسال و سال آینده بوده، درست نیست.

مسافران ایرانی برای عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۰ در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان، برای سفر دوم ۶۰۰ هزار و برای سفر سوم ۸۰۰ هزار تومان می‌پردازند، در حالی که در سال ۹۹ عوارض خروج از کشور برای سفر اول، دوم و سوم به‌ترتیب ۲۶۴، ۳۹۶ و ۵۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

در سال‌های گذشته، افزایش چندین برابری عوارض خروج از کشور همواره با انتقادهای گسترده‌ای همراه بوده که از آن جمله می‌توان به افزایش سه‌برابری نرخ «عوارض خروج از کشور» در لایحه بودجه سال ۹۷ در دولت حسن روحانی اشاره کرد که با وجود واکنش‌های گسترده، اجرایی شد.

در سال ۱۳۹۶ عوارض خروج از کشور در سفر اول ۷۵ هزار تومان بود که در یک جهش ناگهانی به ۲۲۰ هزار تومان رسید.

در همین حال برخی فعالان صنعت هواپیمایی کشور اعلام کرده‌اند که افزایش عوارض خروج از کشور کارایی مثبتی در این صنعت نداشته است.