۰۱ دی، ۱۴۰۰

تایید حکم اعدام یک متهم در دیوان عالی کشور

 

 

حکم اعدام یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام “قتل” توسط دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام محکوم شده بود، در دیوان عالی کشور تایید شد. همچنین رئیس مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان اردبیل از رهایی ۲۶ زندانی از اعدام طی ۲۰ ماه گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایلنا،  یک زندانی متهم به قتل در آستانه اجرای حکم اعدام قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، پسری که متهم است با واردکردن ضربه چاقو به سفیدران دختری جوان، او را به قتل رسانده بود، با نظر هیئت عمومی دیوان عالی کشور به اعدام محکوم شد و پرونده‌اش به اجرای احکام رفت. متهم پیش‌تر محاکمه و دو بار از مرگ نجات یافته بود، اما دیوان عالی کشور هر دو بار حکم را نقض و پرونده را بازگردانده بود. در نهایت با اصراری‌ شدن رأی پرونده و با اعتراض اولیای دم، پرونده در مجمع عمومی دیوان عالی کشور بررسی و قضات قتل را عمد تشخیص دادند و متهم را مستحق اعدام دانستند.

بر اساس محتویات پرونده، چهار سال قبل رهگذران خیابانی در تهران با دختری در حاشیه خیابان روبه‌رو شدند که از خودرو پژو پیاده شد و پایش به‌شدت خون‌ریزی داشت. عابران با اورژانس تماس گرفتند و دختر جوان به نام اعظم به بیمارستان منتقل شد. راننده پژو به نام اردشیر ۲۳ ساله ردیابی و بازداشت شد. متهم در شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.

مادر دختر جوان به عنوان ولی دم برای متهم حکم اعدام خواسته و گفت: ما در آمریکا زندگی می‌کردیم و اعظم مدتی بود به ایران آمده بود. این را که با چه کسی رفت‌ و آمد داشت نیز نمی‌دانستم. اعظم ازدواج نکرده بود و مجرد بود. من درباره رابطه خصوصی دخترم خبر ندارم. بعد از فوت دخترم من خیلی تنها شدم و حالا هم درخواست اعدام را دارم؛ چون دختر من بی‌گناه کشته شده و متهم پرونده حقیقت را درباره مرگ دخترم به من نمی‌گوید.

وقتی اردشیر در جایگاه ویژه ایستاد، در تشریح جزئیات ماجرا گفت: من اتهام قتل عمدی را قبول ندارم؛ چون نه مقتول را می‌شناختم و نه ضربه‌ای که به او زدم کشنده بود. من یک ضربه به پای مقتول زدم و اصلا نمی‌دانستم چنین ضربه‌ای آن هم به پا می‌تواند باعث مرگ کسی شود. من اصلا فکر نمی‌کردم ضربه به پا می‌تواند کشنده باشد.

متهم ادامه داد: به تازگی خودرو خریده بودم که دنبال دوستم مسعود رفتم و با هم از ورامین به قیطریه رفتیم. در حوالی بولوار اندرزگو از خودرو پیاده شدیم تا شام بخوریم. چند دقیقه بعد مسعود از من خواست تا سوئیچ خودرو را به او بدهم. مسعود از رستوران بیرون رفت و چند دقیقه بعد من دنبال مسعود رفتم و دیدم او و یک دختر جوان در خودرو مشغول صحبت هستند. من عصبانی شدم و مسعود پیاده شد اما دختر جوان همچنان روی صندلی شاگرد خودرو نشسته بود.

وی ادامه داد: من پشت فرمان نشستم و از میترا خواستم تا خودرو را ترک کند. اما میترا ممانعت کرد. من که عصبانی شده بودم برای ترساندن او کارد میوه خوری را که در خودرو داشتم بیرون کشیدم اما دختر جوان دستم را هل داد که دستم زخمی شد. او نمی خواست پیاده شود به همین دلیل من و میترا با هم درگیر شدیم و نمی‌دانم چطور چاقو به سفید ران او برخورد کرد. همان موقع میترا که از دیدن خون ترسیده بود فریاد کشید و پیاده شد. من که شوکه شده بودم با خودرو فرار کردم اما عابرانی که میترا را خونین دیده بودند پلاک خودرو را برداشتند و به این ترتیب بازداشت شدم.

 در پایان جلسه قضات وارد شور شدند و بار دیگر اردشیر را به‌ خاطر قتل شبه‌عمد به پرداخت دیه محکوم کردند، اما حکم این‌ بار نیز در شعبه هفتم دیوان عالی کشور نقض شد و پرونده یک بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت؛ این‌ بار نیز حکم بر شبه‌عمد‌ بودن صادر شد و با اعتراض اولیای دم یک بار دیگر پرونده در دیوان عالی کشو نقض و این‌ بار پرونده در هیئت عمومی دیوان عالی کشور مورد رسیدگی قرار گرفت.

دختر جوان که فقط یک ولی دم داشت و آن هم مادرش بود که از آمریکا به ایران آمده بود، همچنان بر اعدام اصرار کرد. با تشکیل جلسه هیئت عمومی پرونده مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قضات عمل متهم را مصداق قتل عمد تشخیص دادند و پرونده دوباره به شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد و قضات در پی نظر دیوان عالی کشور حکم اعدام صادر کردند.

با توجه به اینکه هیئت عمومی دیوان عالی کشور حکم اعدام متهم را تایید کرده اند، دیگر اعتراضی در این پرونده پذیرفته‌ نیست و پرونده مستقیم برای اجرای حکم به دادسرای جنایی تهران فرستاده شد. در صورتی‌ که پسر جوان نتواند رضایت مادر مقتول را بگیرد، اعدام خواهد شد.

رهایی ۲۶ زندانی ار اعدام طی ۲۰ ماه در اردبیل

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مرکز توسعه شورای حل اختلاف استان اردبیل گفت: در ۲۰ ماه گذشته با کمک گروه بخشایش، جلب رضایت برای ۲۶ فقره پرونده اعدام دریافت شده است.

حسن علوی اظهار کرد: ما امروز برای همدلی و همراهی بیشتر با مردم به تقویت صلح و سازش و ایجاد امنیت و آرامش در جامعه نیاز داریم تا بتوانیم بخش عظیمی از گرفتاری‌ها و دغدغه‌ها را رفع کنیم.