۰۶ دی، ۱۴۰۰

اجرای حکم اعدام یک زندانی در زندان رجایی‌شهر کرج

 

حکم یک زندانی که پیشتر از بابت اتهام قتل توسط دادگاه کیفری استان تهران به اعدام محکوم شده بود، در زندان رجایی‌شهر کرج به اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از جوان آنلاین، طی روزهای اخیر یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

بر اساس این گزارش، رسیدگی به این پرونده در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶، به دنبال قتل مرد میانسالی در یکی از روستا‌های لواسانات آغاز شد. بررسی‌های مأموران پلیس در محل حادثه نشان می‌داد متهم به قتل فرد آشنایی بوده که بدون تخریب در و درگیری وارد خانه مقتول شده و پس از قتل اموال او را سرقت کرده است.

پس از مدتی متهم این پرونده به اتهام حمل مواد مخدر در شهرستان تربت حیدریه دستگیر و راهی زندان شد. کارآگاهان اداره‌ دهم پلیس‌آگاهی راهی تربت حیدریه شدند و متهم را به تهران منتقل کردند.

بر اساس این گزارش متهم در بازجویی به قتل دوستش اعتراف کرد و مدعی شد که به خاطر اختلاف مالی او را به قتل رسانده است. او پس از تکمیل تحقیقات و بازسازی صحنه قتل راهی زندان شد و مدتی بعد در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به اعدام محکوم شد.

رأی دادگاه پس از تأیید در شعبه‌ ۳۵ دیوان‌عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به شعبه اول اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد.

این زندانی سه‌ ماه قبل برای اولین بار پای چوبه‌دار رفت، اما با میانجیگری هیئت صلح و سازش دو ماه از اولیای‌دم مهلت گرفت. وی پس از پایان مهلت، چند روز قبل در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد.

در این گزارش به هویت و تاریخ دقیق اعدام این زندانی اشاره ای نشده است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در بازه زمانی (۸ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۹ اکتبر ۲۰۲۱) دستکم ۲۶۶ شهروند اعدام شدند و ۹۰ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۳ کودک-مجرم اشاره کرد.

بنا بر همین گزارش بیش از ۸۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که نهادهای حقوق بشری اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.