۰۵ اردیبهشت، ۱۴۰۰

نگین شیرتری، والیبالیست زن ایرانی در سوپرلیگ پرتغال و مسئله حجاب

 

بازی بدون حجاب راه بازگشت به تیم ملی را برای دختران ایرانی مسدود می‌کند-  شبکه های اجتماعی

حجاب نخستین مسئله زنان ایرانی شاغل در ورزش خارج از کشور است

فرهاد کاس‌نژاد 

نگین شیرتری، والیبالیست ایرانی با تیم سی‌دی آوِس در سوپرلیگ پرتغال قرارداد بست. حجاب اولین مسائله در حضور یک زن ورزشکار ایرانی برای فعالیت حرفه‌ای در اروپاست. بازی بدون حجاب راه بازگشت به تیم ملی را برای دختران ایرانی مسدود می‌کند.

نگین شیرتری پاسور تیم ملی والیبال زنان ایران است. ۲۳ سال دارد و اهل رشت است. او سال‌هاست‌ که در تیم‌های ملی والیبال ایران بازی می‌کند و از چهره‌های تاثیرگذار در تیم زیر ۲۳ سال ایران بود که درخشش در تیم ملی او را به یکی از انگشت‌شمار ورزشکاران زن ایرانی در اروپا تبدیل کرد.

باشگاه سی‌دی آوِس پرتغال در پلی‌آف سوپرلیگ پرتغال حضور دارد و می‌تواند سهمیه حضور در لیگ اروپا را به دست بیاورد. این فرصتی برای نگین شیرتری است که شاید رقابت‌های بزرگی را به زودی در اروپا تجربه کند.

پیش از نگین شیرتری، دو والیبالیست مرد ایرانی – محمدرضا بیک و احسان احمدی – در لیگ برتر مردان پرتغال بازی می‌کنند و نگین سومین ایرانی لیگ پرتغال در فصل جاری است. مهرداد محمدی، بازیکن تیم ملی فوتبال ایران نیز فصل گذشته برای تیم فوتبال آوس بازی می‌کرد. تیم فوتبال آوس اما به دلیل مشکلات اقتصادی و بدهی‌های انباشته به دسته سوم پرتغال منتقل شد.

نگین شیرتری در سال ۹۶ به دلایلی نامعلوم به مدت دو سال از بازی در تیم ملی ایران محروم شده بود. فدراسیون والیبال اعلام کرد که این محرومیت انضباطی است و به دلیل برخی حاشیه‌ها در نظر گرفته شده اما هرگز درباره این محرومیت گزارشی شفاف ارائه نکردند. حاشیه در ورزش ایران واژه‌ای است که گاهی دلایلی واهی را در بر می‌گیرد. نگین در بازی‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو برای تیم ملی زنان ایران بازی کرد. او از مستعدترین بازیکنان والیبال زنان در ایران است، نگینی درخشان که راه تازه‌ای را در والیبال اروپا جست‌وجو می‌کند. والیبال مردان در ایران سال‌های درخشانی را در دهه اخیر سپری کرده، اما زنان والیبال ایران نیز رشد خود را به رخ کشیده‌اند.