۲۸ فروردین، ۱۴۰۰

دبیر شورای امنیت ملی اوکراین: سپاه پاسداران عمداً هواپیمای مسافربری را سرنگون کرد

 

سرپرست تیم دادستان‌های‌ اوکراینی روز پنج‌شنبه به رادیوفردا گفت که حکومت ایران به‌رغم وعده‌های پیشین از ارائه مدارک مربوط به سرنگونی پرواز ۷۵۲ امتناع کرده و پنهان‌کاری می‌کند.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین می‌گوید سپاه پاسداران «عمدا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرد و آن را ساقط کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند».

او در گفت‌وگویی که در روزنامه کانادایی گلوب‌اند میل منتشر شده است، تصریح کرده است که این موضوع را در جریان سفرش به تهران با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در میان گذاشته است.

آقای دانیلوف به نقل از علی شمخانی گفته است که ساقط کردن این هواپیما به سود ایران نبوده و «جناح سیاسی او» در این ماجرا نقش نداشته است.

او توضیح نداده که منظور از جناح سیاسی علی شمخانی چیست ولی توضیحات شمخانی را «صادقانه» خوانده و به نقل از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که در ایران «گروه‌های مختلف» قدرت با «فرماندهی جداگانه» وجود دارد.

یوگنی ینین، معاون وزیر خارجه اوکراین، در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به اظهارات اولکسی دانیلوف گفت که ما «تا امروز هیچ‌یک از دلایل احتمالی را رد نکرده‌ایم» ولی «پافشاری بر خطای انسانی بدون ارائهٔ سند را باور نمی‌کنیم».

او با تاکید بر اینکه «موضع اوکراین تغییرناپذیر است» گفت: « تمام جزئیات سرنگونی هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران باید مشخص شود ولی گزارش نهایی ایران از تحقق این هدف برنیامده است».

آقای ینین با اشاره به ضرورت « تحقیقات شفاف فنی تاکید می‌کنیم» گفت مقام‌های حکومت ایران باید توجه کنند که «تنها حرف ارزشی ندارد و بدون شواهد توضیحات ایران را نمی‌پذیریم»