۳۱ فروردین، ۱۴۰۰

بیانیه ۱۸۰ هنرمند در اعتراض به رد درخواست اعاده دادرسی نوید میهن‌دوست

 

خبرگزاری هرانا – صد و هشتاد تن از هنرمندان و سینماگران ایرانی از جمله رضا کیانیان، آتنه فقیه نصیری و کیومرث پوراحمد با امضای بیانیه‌ای ضمن اعتراض به رد درخواست اعاده دادرسی نوید (رضا) مهین دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما در دیوان عالی کشور، صدور حکم زندان برای او را تداوم نقض آزادی بیان عنوان کرده‌اند. آقای میهن دوست دیماه ۹۹ توسط دادگاه انقلاب تهران به ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. اسفندماه سال گذشته این محکومیت توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صد و هشتاد تن از هنرمندان و سینماگران ایرانی از جمله رضا کیانیان، آتنه فقیه نصیری و کیومرث پوراحمد با امضای بیانیه‌ای ضمن اعتراض به رد درخواست اعاده دادرسی رضا مهین دوست، نویسنده، کارگردان و تدوینگر سینما در دیوان عالی کشور، صدور حکم زندان برای او را تداوم نقض آزادی بیان عنوان کرده‌اند.

متن کامل این بیانیه که جهت انتشار در اختیار هرانا قرار گرفته است، عینا در ادامه می‌آید:

«درخواست اعاده دادرسی اتهام رضا(نوید) میهن دوست کارگردان سینما و تلویزیون در دیوان عالی کشور رد شد.
ما امضا کنندگان متن زیر بر این باوریم:
– حکم صادره دادگاه انقلاب برخلاف نص صریح اصول ۹ و ۲۳ قانون اساسی است!
– تولید آثار فرهنگی و هنری نه اقدام علیه امنیت ملی است و نه فعالیت تبلیغی علیه نظام!
– تولید این آثار در انتقادی‌ترین شکل خود، راه پیشرفت به‌ سوی جامعه مدنی را هموار می‌کند و یک فعالیت فرهنگی است و نه اقدام علیه امنیت ملی و نه حتی سیاسی!
– اتهام ساخت یک فیلم مستند در ۱۲ سال پیش که تا کنون پخش و عرضه نشده است و در مورد خبرنگاری است که در آن ایام داخل کشور اقامت و فعالیت داشت، مصداق عطف به ماسبق محسوب می شود.
– این اقدامات با فرض وقوعشان باید با کارشناسی دقیق در دادسرای فرهنگ و رسانه که یکی از دادسراهای تخصصی در نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران است بررسی شوند و نه در دادسرای امنیتی که آشنایی چندانی با حرفه فیلمسازی و فعالیتهای فرهنگی ندارد.
– در مقطع خطیر کنونی تنها با ایجاد فضای امنیت روانی برای آحاد جامعه از جمله هنرمندان، جریان آزاد اطلاعات و فضای باز فرهنگی و هنری میتوان از چالشهای دشوار پیش روی کشور عبور کرد!
– حکم زندان برای نوید (رضا) میهن‌دوست و دیگر کنشگران عرصه فرهنگ و هنر مصداق تداوم نقض آزادی بیان بوده و لازم است ‌متوقف شود!