۲۵ بهمن، ۱۳۹۹

شاهین مقدم: حکومت می‌خواهد بین خانواده‌های قربانیان پرواز ۷۵۲ اختلاف بیندازد

 

شاهین مقدم در کنار پسرش راستین و همسرش شکیبا فقاهتی

شاهین مقدم در کنار پسرش راستین و همسرش شکیبا فقاهتی

«اجساد را هیچ‌کس ندید و کسی نمی‌داند چی دفن کرده‌اند. برای هرکسی یک دلیلی آوردند که نبینید، بهتر است. در آن شرایط هم این‌قدر حال خود ما نامناسب بود که حتی به ذهن ما نرسید درِ این کیسه‌ها و پلاستیک‌ها را باز کنیم ببینیم آیا این اجساد که به ما داده‌اند اجساد عزیزان ماست یا نه.»

این روایت شاهین مقدم، همسر شکیبا فقاهتی و پدر راستین مقدم، است که در ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه در بامداد ۱۸ دی ۹۸ هر دو را از دست داد؛ فاجعه‌ای که به کشته شدن همهٔ سرنشینان این پرواز انجامید.

شاهین مقدم که برای تحویل گرفتن جنازه‌های همسر و پسرش به ایران سفر کرده بوده، در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید که نمی‌داند آن‌چه تحویل گرفته و به خاک سپرده همسر و پسرش بوده‌‌اند یا نه.

«رفته بودم که آن‌ها را با کانادا بیاورم اما نظرم برای آوردن جسدها عوض شد و در بهشت زهرا در قطعه ۲۰ دفن کردیم. دلیل تغییر نظرم هم فقط پدر و مادر شکیبا بودند و یک نفر باید این وسط رد می‌شد از ماجرا و من دلم نمی‌خواست که برای بار سوم آن‌ها را از هم جدا کنم. چون اعتقادی به خاک و جسد هم ندارم، دیدم برای من راحت‌تر است. چون عقیده‌‌ام بر این است که هرکجا من هستم، این‌ها کنار من هستند. برای همین گفتم اجازه می‌دهم که این‌جا دفن شوند.»

آن‌چه از شکیبا و راستین به شاهین مقدم تحویل داده شد، چند پاسپورت بود و چمدانی از لباس‌های کثیف: «به ما گفتند حدود ۸۳ چمدان بارگیری نشده. یک آدرسی هم دادند که مربوط به انبار قوه قضائیه بود که از فرودگاه به آن‌جا انتقال داده بودند. ما رفتیم و دو چمدان از شش چمدان شکیبا را تحویل گرفتیم که یکی لباس‌های کثیف بود، یکی هم ظرف و کاسه‌های مسی که شکیبا از ایران خریده بود. من بعد متوجه شدم که به‌ظاهر هیچ چمدانی را بارگیری نکرده بودند و فقط آن ۸۳ چمدان را نمایش دادند. تمام وسایل را به‌عنوان غنایم بین خودشان تقسیم کردند. از لوازم شخصی هم به من دو پاسپورت ایرانی و کانادایی راستین را دادند و یک پاسپورت ایرانی شکیبا را. گفتم پاسپورت کانادایی شکیبا کو؟ گفتند سوخت. گفتم چه‌طور این سه تا سالم است؟»

«گفتم انگشتر شکیبا کو؟ حلقهٔ دستش؟ پزشکی قانونی گفت که انگشتی نیست که انگشتری دستش باشد. تصور من این است که یک نفری انگشتر را با انگشت کنده و برده. همراه شکیبا لوازم قیمتی هم زیاد بود که هیچ‌کدام را به ما تحویل ندادند… شکیبا فرش‌های نفیس گرفته بود. داشت می‌آورد. فکر می‌کنم در آن تاریخ با قیمت دلار چیزی حدود یک میلیارد تومان وسیله همراهش بود و ما هیچ‌کدام از این‌ها را نگرفتیم؛ نه پول‌هایی که همراه پاسپورت‌ها بود نه طلا جواهرات شکیبا و فرش‌ها و حدود یک کیلو زعفران و هیچ‌کدام را به ما ندادند.»

فاجعه پرواز ۷۵۲ اما برای شاهین مقدم از زمانی شروع می‌شود که رسماً اعلام می‌شود حادثه یا نقص فنی نبود و موشک سپاه پاسداران هواپیما را هدف گرفته بوده است.