۲۱ بهمن، ۱۳۹۹

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد: مردم توان خرید میوه را ندارند

 

 «حسین مصدق»، رییس اتحادیه میوه و تره بار مشهد گفت که برخی اجناس تا ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است و برخی از مردم توان خرید میوه را ندارند.

به گزارش ایسنا، رییس اتحادیه میوه و تره بار مشهد روز دوشنبه ۲۰بهمن۱۳۹۹، با اشاره به اینکه کار میوه‌فروشی جزو سخت‌ترین و بدترین مشاغل است، در این باره توضیح داد: «آنقدر ضایعات و ریخت و ریز دارد که کار را با مشکل مواجه می‌کند. متاسفانه به دلیل همان آسان به نظر رسیدن این شغل، برخی از کسانی که در گروه‌های شغلی دیگر با شکست مواجه می‌شوند به میوه‌فروشی رو می‌آورند که در نهایت هم پس از فعالیت اندکی مجبور به تعطیلی می‌شوند.»

مصدق با تاکید بر اینکه اجناس بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، عواملی چون «تعطیلی سایر مشاغل» و «مجازی برگزار شدن جلسات ادارات و سازمان‌ها» را در متضرر شدن واحدهای میوه و تره بار موثر دانست. او در این خصوص گفت: «همین ادارات زمانی که جلساتی برگزار می‌کردند، روی میزشان میوه بود ولی اکنون دیگر خبری از جلسات حضوری نیست و تعطیلی اغذیه فروشی‌ها، هتل‌ها و هم باعث رکود ما شد. صنوف به یکدیگر وابسته هستند و تالارهای پذیرایی که تعطیل شده‌‌اند، خیلی در شغل ما تاثیر منفی داشته است، صنف ما حدود ۳ تا ۳۵ درصد از کرونا متضرر شده است.»

او گفته است طی سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۱۱۸۰ پروانه مغازه‌های این اتحادیه باطل شده است.

براساس این گزارش در هر واحد اجرایی میوه‌فروشی به طور میانگین سه تا چهار نفر فعالیت دارند که به دلیل ابطال پروانه‌ها بیکاری سنگینی ایجادشده است. از سوی دیگر بیمه نبودن اکثر کارگرهای این صنف چرا که با توجه به خرج‌های مغازه، اجاره، خرج زندگی و برای مغازه‌داران نمی‌صرفد که ماهی ۷۰۰-۸۰۰ هزار تومان پول بیمه بدهند و حتی خود کارفرماها هم بیمه نیستند.