۲۹ شهریور، ۱۴۰۰

کمپین آزادی نازنین زاغری خواهان تحریم ۱۰ نفر از مسئولان «گروگانگیری» او از سوی بریتانیا شد

 

کارزار آزادی نازنین زاغری در آستانه دوهزارمین روز زندانی شدن این شهروند ایرانی-بریتانیایی در ایران، از وزارت خارجه بریتانیا خواست ده ایرانی را که بیشترین نقش مستقیم در گروگان‌گیری‌های جمهوری اسلامی از زمان وقوع انقلاب تاکنون داشته‌اند، فورا تحریم کند.

به گزارش گاردین، این اولین بار است که این کارزار خواستار تحریم افراد ایرانی با مسدود کردن دارایی‌هایشان در بریتانیا و ممنوعیت سفر به این کشور شده است.

بر اساس این گزارش، یک پرونده علیه ده فرد ایرانی از سوی این کمپین در حال ارسال برای وزیر خارجه بریتانیاست. این کمپین قصد دارد دو فهرست دیگر از مقام‌های ایرانی را در ماه‌های آینده ارائه دهد.

افرادی که از نظر کمپین برای آزادی نازنین زاغری باید تحریم شوند از طریق گفت‌وگو با ۲۵ خانواده کسانی تهیه شده که در ایران بازداشت و زندانی شدند و سپس از آنان به عنوان اهرم مذاکره جمهوری اسلامی با کشورهای خارجی استفاده شده است.

قرار است لیز تراس وزیر خارجه جدید بریتانیا هفته آینده در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ملاقات کند. این اولین دیدار دوجانبه در این سطح میان دو کشور از سه سال پیش تاکنون است.

زاغری ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران زمانی ‌که قصد داشت همراه کودک ۲۲ماهه‌اش به بریتانیا بازگردد، با اتهام «جاسوسی»‌ از سوی ماموران سپاه پاسداران بازداشت شد.

زاغری که از سوی دادگاه با اتهام «جاسوسی» و حکم پنج سال زندان مواجه شد، تمامی اتهام‌ها را رد کرده است.

دوران پنج سال حبس نازنین زاغری چندی پیش به پایان رسید اما اواسط اسفندماه گذشته وکیل او از اتهام جدید علیه او خبر داد.

همسر زاغری بارها زندانی شدن او را «گروگان‌گیری» حکومت ایران در ارتباط با پرونده بدهی دولت بریتانیا به ایران خوانده است.

روز پنج‌شنبه آینده، دوهزارمین روز زندانی شدن این زندانی سیاسی در ایران است.