۳۰ شهریور، ۱۴۰۰

۴۴ تجمع اعتراضی مزدبگیران در ۹ روز: معوقات مزدی، بلاتکلیفی و عدم امنیت شغلی

 

استان وایر- در ۹ روز منتهی به ۲۸ شهریورماه، دست کم چهل و چهار تجمع اعتراضی از سوی کارگران  و معلمان در سراسر کشور برگزار شده است. در این مدت استان خوزستان با هشت تجمع و معلمان با چهارده تجمع سراسری، بیشترین اعتراض را به خود اختصاص داده‌اند.

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را اجرا کنید

پرستاران مراکز درمانی تامین اجتماعی از سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی خواستند که برای بازنشستگی زودتر از موعد پرستاران با ۲۰ سال سابقه بیمه پردازی، قانون استفساریه اصلاحیه تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۸۰ را به اجرا بگذارد. بر اساس این استفساریه امضای «غلامعلی حداد عادل» رئیس مجلس وقت را دارد، کارگران شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور و کارگرانی که بدون میل و اراده موقتاً کار خود را از دست می‌دهند ولی در ادامه کار، در همان کارگاه یا کارگاه‌های مشابه شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول می‌شوند، مشمول بازنشستگی زودتر از موعد با ۲۰ سال بیمه‌پردازی متوالی و ۲۵ سال به صورت متناوب می‌شوند.

پیمانکاران را حذف کنید

کارگران سیروحرکت راه‌آهن که تحت مسئولیت پیمانکاران با عناوین شغلی«لوکوموتیوران»، «سوزن‌بانان»،«پست بازدید»،«رئیس قطار»،«مامور بازدید فنی قطار»،«مامور علائم» و «مانورچی» اشتغال دارند از شرایط کار و نحوه پرداخت مطالبات رضایت ندارند. دست‌کم ۱۰ تا ۱۲ هزار کارگر در واحد سیر و حرکت و ناوگان راه‌آهن سراسر کشور زیر نظر یک یا چند پیمانکار واحد مشغول کارند و همواره بخشی از مطالبات مزدی آن‌ها توسط پیمانکاران پرداخت نمی‌شود.

محکومیت اسماعیل گرامی به حبس، شلاق و جزای نقدی

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران محکومیت اسماعیل گرامی، فعال کارگری را عینا تایید کرد. آقای گرامی در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. این فعال کارگری از  ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به زندان تهران بزرگ منتقل و در این زندان به سر می‌برد.

آخرین وضعیت شاپور احسانی راد در زندان تهران بزرگ

شاپور احسانی راد، فعال کارگری محبوس در زندان تهران بزرگ که ایام محکومیت شش ساله خود را سپری می‌کند، علی‌رغم حال نامساعد جسمی و درد در ناحیه کمر از اعزام به مرخصی درمانی محروم است. این فعال کارگری در ۷ مردادماه ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا در ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۸ با تودیع قرار کفالت از بند عمومی زندان اوین آزاد شد.

این فعال کارگری در دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان محکوم شد. برای او به عنوان مجازات تکمیلی مدت دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی تعیین شده است.

شاپور احسانی راد، نماینده اخراجی کارگران کارخانه پروفیل ساوه، از اعضای هیات موسس شورای کارگری بازنشستگان تامین اجتماعی و عضو هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران است. این فعال کارگری پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

تجمعات بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد

بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد در استانهای تهران، خوزستان و اصفهان با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد، خواستار بهبود وضعیت معیشتی و حقوقی خود شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان بانک‌های ادغامی در بانک سپه

جمعی از کارکنان بانک‌های ادغام شده در بانک سپه، روز شنبه ۲۷ شهریورماه، در مقابل ساختمان بانک سپه مرکزی در تهران تجمع اعتراضی برپا کردند. این کارکنان نسبت به تغییر احکام شغلی، کاهش شدید حقوق و پرداخت حقوق و مزایای کمتر به کارکنان ادغامی در مقایسه با کارمندان بانک سپه  اعتراض دارند.

بانک‌های انصار(متعلق به سپاه)، مهر اقتصاد (متعلق به بسیج)، کوثر(متعلق به وزارت دفاع)، قوامین (متعلق به نیروی انتظامی) و حکمت ایرانیان (متعلق به ارتش) با ادعای اصلاح نظام بانکی طی پروژه‌ای در بانک سپه ادغام شدند. حاصل این ادغام اضافه شدن بیش از ۳۵ هزار نیروی متخصص و کارمند بانک در تخصص‌های مختلف به یک بانک‌است که هنوز این نیروها ساماندهی نشده‌ و قراردادهای آنها مشخص نیست.

شروع به کار مجدد معدن آق دربند