۱۹ اسفند، ۱۳۹۹

افزایش سه برابری قیمت ها در آستانه عید؛ جیب خالی و سفره‌های کوچک نوروزی

 

گزارش‌ها از بازار ایران حاکی است با نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش حضور مردم در مراکز فروش برای خرید سال نو،‌ کالاها بدون نظارت با نرخ آزاد و در برخی موارد تا سه برابر بیشتر از نرخ درج‌شده به فروش می‌رسد.

روزنامه‌ همشهری یکشنبه ۱۷ اسفندماه طی گزارشی در همین زمینه نوشت در تهران با وجود اعلام تک‌نرخی شدن قیمت مرغ،‌ این محصول با نرخ هر کیلوگرم ۲۵ تا بیش از ۳۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این گزارش حاکیست برخی فروشندگان نیز مرغ سهمیه‌ای دریافتی با نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان را با قیمت بالای ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

همزمان صداوسیمای جمهوری اسلامی از افزایش قیمت دو تا سه برابری ماهی خبر داده و برخی رسانه‌ها به «لوکس» شدن آن برای سفره مردم اشاره کرده‌اند.

همشهری نوشته که گوشت قرمز هم به صورت چند نرخی ارائه می‌شود. این گزارش قیمت مصرف‌کننده گوشت گوسفندی را ۱۴۰ و گوشت گوساله را ۱۲۰ هزار تومان عنوان کرده است. با این حال،‌ در برخی فروشگاه‌ها نیز نرخ‌های ۱۷۰ و ۱۳۵ هزار تومانی برای آن‌ها دیده شده است.

همچنین انواع روغن نباتی مایع پخت و پز،‌ سرخ کردنی و حلب روغن نیمه جامد با قیمت سه برابری به مشتریان عرضه می‌شود. طی روزهای گذشته تصاویری از صفوف فشرده مردم برای تهیه روغن در شهرستان‌ها منتشر شد.

از سویی رییس گشت‌‌های مشترک تعزیرات حکومتی تهران از تشکیل چهار هزار پرونده تخلف تنها در زمینه گران‌فروشی مرغ و تخم مرغ خبر داده و گفته بیش از هزار میلیارد تومان جریمه به خزانه دولت واریز شده است.