۱۱ فروردین، ۱۴۰۰

اظهارات وزارت خارجه درباره قانونی بودن سند ۲۵ ساله مغایر با قانون اساسی است

 


در پی اعتراض‌های صورت گرفته به سند توافق ۲۵ ساله ایران و چین، سرانجام سخنگوی وزارت خارجه با انتشار توییتی تلاش کرد تا فضای ملتهبی را که در سطح افکار عمومی بوجود آمده آرام کند، اما در کلیات مطرح شده نیز ابهاماتی وجود دارد.

ماجرای اجرایی شدن قرار داد ۲۵ با چین بلافاصله پس از دیدار طولانی وغیرمعمول علی خامنه ای با شی جین پینگ رییس جمهور چین در تهران کلید خورد.

از سال ۱۳۹۴ که وزارت خارجه ماموریت یافت تا بی سر و صدا عقد این قرار داد را پیگیری کند تا هفتم فروردین ۱۴۰۰، بارها و بارها سند پیشنهادی ایران اصلاح شد و هر بار برای جلب نظر چینی‌ها، خود وزیر خارجه ایران به چین سفر کرد .

معمولا توافق های راهبردی و کلی سیاسی آنچنان که در مورد قرار داد ۲۵ ساله چین و ایران اتفاق افتاد، درمتن هماهنگی‌های پیشینی در سیاستها و روشها یا منافع و تهدیدات مشترک صورت میگیرد و مذاکرات طولانی، پس از آن و در بده بستان‌های مربوط به جزییات، ذیل توافق سیاسی اتفاق میافتد.

بر اساس گزاره برگ وزارت خارجه ، نقطه آغاز این توافق، سوم بهمن ۱۳۹۴ و بلافاصله پس از دیدار خامنه‌ای با رییس جمهور چین بوده و در طول شش سال ، سندی تدوین می شود که حداقل سه بار با اعتراض چین تغییر می‌کند.

بر خلاف ادعای مقامات وزارت خارجه که سند توافق ۲۵ ساله را توافقی راهبردی و فقط در کلیات می‌دانند ، این توافق حاصل شش سال کار فشرده و محرمانه بود و اگر آن را با توافق برجام (‌برنامه جامع اقدام مشترک) مقایسه کنیم سه برابر زمان صرف شده بر سر مذاکرات حساس هسته ای ایران و ۵+۱ ، زمان برده است.